Oud op nieuw-Pattaya-Koh Chang-Nong Khai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu Oud op nieuw-Pattaya-Koh Chang-Nong Khai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu

Oud op nieuw-Pattaya-Koh Chang-Nong Khai

Door: Stefan van Hoof

Blijf op de hoogte en volg Stefan

08 Januari 2014 | Thailand, Nong Khai

Zo, rond een uur of 20:00 ingecheckt bij mijn hotel in Bangkok. Een mooi kamertje, airco, tv en zelfs een hete douche, Wow, wat een luxe. Even lekker gedoucht en daarna samen met Thom op pad gegaan. We wilden er een rustige avond van maken. Het liep natuurlijk weer eens iets anders. Op Kao San Road (de bekendste backpackerstraat van misschien wel de wereld) kwamen we in de stemming en zijn we de kroeg ingedoken. Wat lokale mensen leren kennen die ons meenamen naar een kroegje verderop waar ze live muziek hadden die avond, en wow wat was dat gezellig. De band was zo supergoed, de muziek was helemaal mijn smaak en de sfeer was super. Heel laat, of vroeg zijn we naar ons hotel gegaan. Na even lekker geslapen te hebben werd ik wakker. Shit! Een kater...en het is oudejaarsdag. Maarja. Die dag ben ik maar lekker wat rond gaan wandelen, wat gegeten en in de middag heb ik mijn reisverslag geschreven. Thom is heel de dag zijn bed niet uit geweest. Om 18:00 hadden we afgesproken in het restaurant zodat we samen oud op nieuw konden gaan vieren. Oud op nieuw in Bangkok, redelijk hoge verwachtingen ervan dus ik keek er erg naar uit. Gelukkig was mijn kater redelijk weggetrokken. Nadat we samen ergens gegeten hadden en nadat we even over Kao San Road hadden gewandeld besloten we even een biertje te drinken bij de bar waar we gister onszelf heel de avond hadden vermaakt. Dit pakte goed uit, wederom live muziek, we leerden wat mensen kennen en al snel begon de countdown tot het nieuwe jaar. Het enigste wat we zagen was dat iedereen elkaar een gelukkig nieuwjaar wenste. Echt vuurwerk was in de verste verte niet te bekennen, ja wat kleine fonteintjes maar dat was de moeite niet waard. Oud op nieuw is hier niet veel anders dan een gewone dag, misschien was het ook niet slim om bij Kao San Road oud op nieuw te vieren, het is hier namelijk elke dag feest haha. Maar desalniettemin was het heel gezellig, rond een uur of 2 a 3 zijn we maar lekker voor een voetmassage gegaan. Helaas was ik hierbij in slaap gevallen dus had ik er niet veel van meegekregen. Verder deze nacht nog wat rondgewandeld en toen naar het hotel. De dag erna viel de kater gelukkig mee. Thom en ik hadden besloten vandaag naar het ozo beruchte Pattaya te gaan. Je hoort en leest er de gekste verhalen over en beide wilden we het gewoon een keer gezien hebben. 'S morgens een busticket gekocht voor 300 baht, redelijk prijzig vond ik maargoed. Om 12:00 zouden we vertrekken, uiteindelijk werd dat 12:45 maar vertraging is hier niet zo speciaal. De reis met de minibus verliep soepel en na een kleine 3 uur kwamen we in Pattaya aan. Het is een grote smerige stad. Smerig in alle opzichten haha. Maargoed op zoek naar een hotel. Dat viel niet mee, we vonden er een paar maar werkelijk alles zat vol. Alleen de hotels van minimaal €25,- per nacht waren beschikbaar. Veelste veel dus verder gezocht. Na een anderhalf uur wandelen in de bijna 40 graden celsisus, na 10 guesthouses bezocht te hebben vonden we er 1 voor 280 baht (€7,-)! Wij beide helemaal blij, totdat die meid achter de balie zei dat het nu 1000 baht was omdat het nieuwjaar is. Natuurlijk wist ze dat alles vol is en daar wilde ze behoorlijk van profiteren. Maar in zo'n hotel ga ik niet slapen, niet voor dat geld. Doorgezocht en na een tijdje, drijfnat van de zweet vonden we Prima Hotel. Het leek, of het was de meest smerige, getto-achtige hotel die je je maar voor kunt stellen. Het kostte 400 baht, wat niet goedkoop was maar het was de enige of de beste optie die we hadden. Ingecheckt en spullen gedropt. Beide hadden we honger en zijn we maar ergens wat gaan eten. Ik kwam natuurlijk weer terecht in echt zo'n ranzig uitziend restaurantje maar de kwaliteit van het eten was goed. Om te beginnen hebben we de tempel van Pattaya bezocht, een mooi cultureel hoogstandje. Daarna aan de wandel. Overal lopen hier vrouwen die flink hun best doen om je aan de haak te slaan, best goed voor je zelfvertrouwen :-) Hierna hebben we het strand bezocht, om te zwemmen was het niet de mooiste plek maar als je een jetski of een boot huurt kun je jezelf hier prima vermaken. Hierna over een marktje gewandeld. Daarna het echte werk, Walking street. Een straat van 2 kilometer lang, DE straat van Pattaya. In deze straat bevinden zich wel 100 gogo-bars, "massagesalons", barretjes en disco's, alles is op sex gericht. Helaas was het pas 16:00 dus het was er rustig. Lekker een kokosnootje gehad en daarna terug gewandeld naar ons "hotel". Daar even lekker gechilld en gedoucht. Rond half 8 besloten Thom en ik het echte Pattaya te bekijken. Eerst even lekker gegeten en toen naar soi 13/1, 13/2, 13/3 gewandeld. Er is een grote doorgaande weg en een soi is een zijstraat daarvan. Deze Soi's zaten vol met sexclubs en massagesalons. Als je door de soi heen wandelt komen de vrouwen naar je toe en ze roepen je, ze doen er alles aan om je naar binnen te krijgen. Enja sommige dames zijn beeldschoon en dat zet je toch wel aan het denken. Maar we zijn keurig doorgewandeld en naar Walking Street gegaan. Wow, wat een drukte, wat een hoeveelheid aan vrouwen, ja en ladyboys dus voor ieder wat wils. Wel zijn er hier behoorlijk veel 50+ers met een beeldschone jonge meid aan de arm. Ikzelf kijk hier niet meer van op. Verder is walking street geweldig, overal neon verlichting in alle kleuren en volop leven. Je ziet de mooiste dames en je kijkt je ogen uit. Ik denk dat ik nog nooit zoveel sjans gehad heb als daar haha, heerlijk! Verder zijn hier veel bars waar halfnaakte, of naakte dames staan te paaldansen. Op de straat, bij de ingang van de bar staan mooie dames met reclameborden in hun hand met de prijzen van de drank. Aangezien het stripclubs zijn verbaasde het me dat de prijzen veel goedkoper waren dan in elke andere normale bar in Thailand...vanwege teveel concurrentie natuurlijk. Aangezien Thom en ik vandaag een alcoholvrije dag besloten te hebben zijn we nergens naar binnen gegaan en hebben we een kickboxwedstrijd bekeken, wat er smerig hard aan toeging. Hierna nog verder rondgewandeld en toen kwamen we in een soi, tja wat moet ik ervan zeggen een soort veemarkt. Ze noemen het massagesalons. 100 vrouwen met een nummer en jij kan dan met je "nummer" naar keuze doen wat je wilt. Natuurlijk was ik geïnteresseerd in de prijs, 2000 baht (€50,-) koste het. Ook kon je hier alle soorten sexshows bezichtigen de je je maar kunt bedenken. Ook waren in deze soi gogo-clubs, 1tje genaamd Spanky's. Als je hier voorbij liep kwamen alle vrouwen naar je toe die je met een zweep tegen je kont lopen te meppen, lachen. Toen weer terug naar soi 13 want Thom had denk ik door al dat gespank een beetje behoefte aan vrouwelijk contact haha, de 40 jarige rugbyspeler uit Engeland ging voor een happy massage....(hij kan toch geen Nederlands dusja...whatever). We spraken een plek af waar we elkaar een uur later weer zouden ontmoeten. Ik ben toen aan de wandel gegaan naar soi 7 en 8. Ik heb een aantal mensen gesproken en that's the place to be voor backpackers...of jongeren. Na een 20 minuten gelopen te hebben arriveerde ik in Soi 8. Werkelijk 100-en normale barren. Vol met meiden, niet die naakt stonden te dansen maar gewoon gezelschapsdames. Ook dit was toch anders dan elke andere bar in Thailand. De dames kwamen naar je toe en riepen van alles. De leukste zin die ik gehoord had was toch wel: " fuck me now, pay tomorrow"! Geen verkeerd aanbod aangezien ik de volgende morgen al vroeg zou vertrekken. Maargoed ik voelde me hier niet echt op mijn gemak, het was teveel van het goede. Daarna Soi 7, precies hetzelfde, ik ben maar wat sneller gaan lopen om zo snel mogelijk de straat uit te zijn. Ook was er een soi 6, maar mensen raadden me aan daar maar niet heen te gaan. Nieuwschierig als ik ben toch op zoek gegaan naar die straat maar die kon ik niet vinden, misschien maar goed ook. Daarna in snelwandelvaart terug naar de plek waar ik Thom weer zou ontmoeten. Ik zag hem nergens en na een half uur op de stoep gewacht te hebben ben ik maar terug gegaan naar het hotel. Heel lekker geslapen, 's morgens lekker gedoucht en mijn backpack ingepakt. Naar Thom zijn kamer gegaan maar die deed niet open, hmz. Ik naar de receptie maar dat vrouwtje sprak geen woord Engels, na een tijdje kwam ik erachter dat hij 's morgens al om 08:00 had uitgecheckt. Ik vond het wazig dat hij zonder mij te roepen Pattaya verlaten had maarja, ik wist waar hij heen was. Ik besloot om hier niet langer te blijven, ik heb het ervaren en het was een leuke bijzondere ervaring. Ik besloot naar het eiland Koh Chang, het olifanteneiland te gaan. Ik wist dat Thom daar ook onderweg naar toe is en hij is zo verliefd op die plek dat ik het ook wilde checken. Het was een avontuur om daar te komen, ik heb gewandeld, stukje in een taxi-pickup meegereden maar die dropte me op de verkeerde plek, toen weer gewandeld. Tijdens die wandeling een vriendelijke lokale man ontmoet aan wie ik de weg vroeg naar het lokale busstation, ik kreeg een lift van hem...ideaal. Op 5 minuten lopen van het busstation dropte hij mij en nadat ik hem bedankt had arriveerde ik al snel waar ik moest zijn. Ik ontmoette een toeristenbegeleider op het station die heel toevallig ook nog een Nederlander was. Hij regelde een busje naar Chantaburi voor me, het kostte 200 baht. Ik moest een uurtje wachten dus ondertussen even lekker gegeten en koffie gedronken. Om 12:30 vertrokken we met de minibus naar Chantaburi, na 2 uur rijden arriveerden we daar bij het busstation waar ik direct overstapte in een minibusje naar Trat, dat kostte me 70 Baht. Na een uurtje rijden werden diegene die naar Koh Chang gingen eruit gegooid, ik dus ook. We werden gedropt in de middle of nowhere bij een ticketbureautje. Hier kochten we een ticket voor de taxirit naar de pier en voor de boot, een totaal van 130 baht. Deze reis inclusief de bootreis verliep soepel. Rond 4:30 arriveerde ik in Koh Chang, het 2e grootste eiland van Thailand. Het zag er schitterend uit, hoge groene bergen, overal palmbomen en een kraakheldere blauwe zee. Er stonden een x aantal songthaews (pickuptaxi's) klaar die je naar de plek van bestemming brachten. Tijdens de bootreis had ik een Engelse jongen leren kennen en samen besloten we naar white sand beach te gaan. Het was het eerste strand vanaf de pier, een weg van zo'n 5 kilometer. Daar aangekomen op zoek naar een slaapplaats. Dat viel niet mee, aangezien het hoogseizoen is zat alles vol, op een paar hele exclusieve hotels na. Die Engelse gast ging op zoek naar een hotelletje voor rond de €25,- en keek de dag erna wel weer verder. Ik wilde dat niet, ik stopte een voorbijrijdende pickuptaxi en ik besloot naar lonely beach te gaan. Thom is daar ook en hij vertelde me dat de prijzen daar rond de €10,- liggen, wat eigelijk nog teveel is voor me maar het kan er mee door. De weg daarnaar toe was schitterend, vele haarspeldbochtjes door de bergen met keer op keer schitterend uitzicht. Ook zagen we verschillende olifanten, die je toch gezien moet hebben als je op Koh Chang (olifanteneiland) bent. Eenmaal bij lonely beach aangekomen had ik geluk, het eerste guesthouse waar ik binnenstapte had 1 kamertje vrij, het stelde niet veel voor maar het was maar 250 baht. Perfect! Ik had al op het dubbele gerekend dus ik was dolgelukkig. Ik dropte mijn spulletjes en kon direct van de zonsondergang gaan genieten, ik kocht een Chang (Thais bier) en ging er lekker voor zitten. Ik had het verdiend, wat een dag was dit. Toen de zon de zee ingedoken was ben ik op zoek gegaan naar een leuk restaurantje. Tijdens het zoeken zag ik een bar waar een kerel met een kaal hoofd een flesje bier leeg aan het drinken was....ahaaa daar heb je Thom weer. Ik snelde eropaf want ik kon niet wachten om het verhaal van zijn massage in Pattaya aan te horen. Hij was ook weer blij om me te zien, samen lekker pilsje gedronken en wat gegeten. Aangezien het een hectische dag was geweest besloot ik op tijd naar bed te gaan. Hmz....denk je lekker rustig te gaan slapen....blijk je middenin de disco te slapen. De muziek stond zo hard, terwijl ik in mijn bed lag dreunde de bass door mijn hele lichaam. Je kunt je dit gewoon niet voorstellen. Ik kon maar niet in slaap vallen en ik was totaal niet in de feeststemming dus ik werd er gek van. Gelukkig had ik nog wat slaappillen in mijn tas, die ik gekocht had toen ik ziek was in Cambodia. 2 pilletjes genomen en toen al best snel in slaap gevallen. Deze nacht eigelijk heel de nacht maar wat aangesukkeld, wakker en weer slapen. Maargoed ik overleefde het. De dag erna na mijn ontbijt heb ik mijn zwemspullen gepakt en ben ik lekker naar het strand gegaan. Hier heb ik zo'n 2 uurtjes gezwommen en gezond, het water is heerlijk verfrissend en superblauw. Het is perfect, op de 40 graden celsius na....het maakt je onmogelijk om lekker op het strand te liggen. Nadat ik me hier toch wel vermaakt had ben ik terug gelopen naar mijn guesthouse. Onderweg nog een ananasje gekocht en daarna nog ergens geluncht. 'S middags heb ik lekker koffie gedronken bij mijn guesthouse, wat spelletjes gespeeld en gechilld. Ook ben ik een motor gaan regelen voor de volgende dag, ik wil het eiland gaan verkennen en ik wil heel graag het vissersdorpje Bang Bao bezoeken, je blijkt daar superlekkere dagverse vis te kunnen eten. Nadat ik een motor geregeld had ben ik naar Thom zijn guesthouse gegaan. Hier leerden we nog Louis uit Canada kennen en een jongen uit Italië, wiens naam ik vergeten ben. Deze avond lekker zitten kletsen en we waren wederom weer niet in de feeststemming, wel zag ik er natuurlijk tegenop om vroeg te bed te gaan in dit lawaaierige oord. Maar wonder boven wonder stikte ik van het geluk, blijkbaar verplaatst het feest zich elke avond en ditmaal was het 100 meter verderop. Ik hoorde het wel maar had er totaal geen last van. Ik viel al snel in slaap maar ik werd middenin de nacht weer wakker. De ventilator in de kamer naast de mijne maakte elke 3 seconde een ongelooflijk lawaai, om gek van te worden. De oordoppen die ik had hielpen niet echt dus het was wederom niet de meest comfortabele nacht. Maargoed, ook dit overleefde ik. 'S morgens had ik om 09:50 afgesproken met Thom en Louis. Samen zijn we naar de motorverhuurder gelopen en we huurden hier onze motor. Ervan uitgaande dat iedereen zo'n ding kon besturen werd ik plotseling verrast. Louis rijd aan en echt waar na een halve meter rijden klapt hij al tegen de grond, echt recht voor de ogen van de verhuurder. Jongejonge hoe krijg je het voor elkaar, gelukkig was er met hem niks aan de hand en konden we er allemaal, inclusief de verhuurder wel om lachen. Hierna zijn we gaan tanken en zijn we het eiland gaan verkennen. Het is hier heerlijk rijden, goede wegen, lekker zonnetje en overal waar je kijkt ziet het er supermooi uit. Het is genieten. Na een uurtje rijden kwamen we aan bij een vissersplaatsje en we besloten hier wat te drinken aangezien we in een ander plaatsje wilde lunchen. Even de weggevraagt en wat bleek, we waren maar 10 minuten van Bang Bao verwijderd alleen de weg houd hier op. We moeten heel dezelfde weg weer terug rijden tot waar de weg weer ophoud, en daar is het beroemde vissersplaatsje Bang Bao. Oke, dit was geen straf. Natuurlijk heerlijk teruggecruised, langs de zee, haarspeldbochtjes door de begen en door een x aantal kleine dorpjes. Eenmaal in Bang Bao aangekomen hadden we ook echt honger, dus eigelijk maar heel even het dorpje en de pier gezien en al snel verwenden we onszelf met de meest verse vis die je je maar kunt bedenken, het was niet goedkoop maar supergoed. Na het eten zijn we snel naar lonely beach gereden waar we tijdens zonsondergang nog heerlijk gezwommen hebben. Hierna zijn we de motor terug gaan brengen en wonder boven wonder hoefde Louis helemaal niks te betalen terwijl hij met de motor gevallen was...zo aardig van het vrouwtje. Hierna ben ik naar mijn guesthouse gegaan om mezelf lekker even op te frissen. Ik wil deze avond gaan feesten, enja dat was het verstandigste aangezien het feest direct naast mijn slaapplek was. Het was deze avond/nacht supergezellig en de tijd vloog voorbij. Ik ging te bed om 06:35 en mijn wekker stond op 08:00. Tja ik heb in ieder geval geen last gehad van lawaai deze nacht. S morgens wat ontbijt gehaald en om 09:00 werden Louis en ik door de pickuptaxi opgehaald. Hij bracht ons naar de pier waar we nog een half uurtje op de boot moesten wachten. Ze verkochten hier heerlijke krab en tonijn sandwiches voor €0,25 per stuk, geen straf. De bootreis verliep verder soepel. Slapen...slapen en slapen. Na een uurtje varen waren we weer op het vaste land, waar we 45 minuten moesten wachten op de VIP bus die ons naar Lua Hampong, het grootste treinstation van Bangkok zal brengen. Deze 5 uur durende reis verliep soepel, slapen, slapen en slapen. Eenmaal op het station heb ik een ticket gekocht voor de nachttrein naar Nong Khai. De reis duurt 13 uur en kost 680 baht. Nong Khai (provincie Isaan)is het meest noordoostelijke punt van Thailand. Het dorpje ligt tegen de Mekong River aan, die rivier is hier de grens tussen Thailand en Laos. Het is eigelijk een gokje om hierheen te gaan. De grootste massa slaat dit gedeelte over. Ik heb gelezen, en van andere mensen gehoord dat de natuur hier prachtig is, dat de mensen super vriendelijk zijn en dat het eten heel goed is. Uitchecken dan maar :-) Maar waar was ik gebleven....ik moest een kleine 2 uur wachten op het station totdat mijn trein ging, die tijd heb ik maar wat rondgelopen en gegeten. Om stipt 20:00 vertrok mijn trein. Ik kreeg mijn eigen bed, en het lag heerlijk. Ik heb de eerste anderhalf uur van de 13 uur durende reis meegekregen en de rest van de tijd geslapen. Ik werd wakker in een lege, stilstaande trein, ik keek uit het raam en zag het station van Nong Khai. Dat was verschieten.....snel mijn spullen gepakt en de trein uitgesprint. Ja mijn avontuur in Isaan, het noordoosten van Thailand is begonnen!

  • 08 Januari 2014 - 15:33

    Nicole:

    Wat een uitgaan gebeuren daar , maar raar zo weinig vuurwerk met oud op nieuw of
    Maakte je dat toch niet zoveel uit ,
    En blijkbaar kon je inbed trein super slapen omdat je wakker werd
    Toen je er al was..
    Veel plezier waar je nu bent

    Liefs Nicole

  • 08 Januari 2014 - 19:59

    Marie-José :

    Hoi jongen ! Wat een verhaal , als ik dat zo lees dan is pattaya een verschrikkelijke plaats .... niks voor mij ,bah !!!!
    Zal voor jou wel een keer leuk zijn met al dat vrouwelijke schoon !!!!
    Dan zie je ineens een heel andere kant van Thailand .
    Koh chang lijkt me wel heel mooi , maar dat vond jij ook begrijp ik uit jou verhaal.
    En heerlijk reizen met de nachttrein hè , scheelt ook weer een overnachting.
    Geniet ervan jongen,tot over een paar weken !!!
    Lfs XXX mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Reisverslag over de reis van Thailand tot...

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 32239

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste backpackreis

Landen bezocht: