Nong Khai-Khon Kaen-Udon Thani-Nong Khai-Khon Kaen - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu Nong Khai-Khon Kaen-Udon Thani-Nong Khai-Khon Kaen - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu

Nong Khai-Khon Kaen-Udon Thani-Nong Khai-Khon Kaen

Door: Stefan van Hoof

Blijf op de hoogte en volg Stefan

16 Januari 2014 | Thailand, Sukhothai

Noordoosten van Thailand, provincie Isaan. Gearriveerd in Nong Khai, een stadje bij de Mekong River tegen de grens van Laos. Terwijl ik het treinstation uitliep kwamen de tuktuk chauffeurs alweer naar me toe. Gelukkig heb ik een boekje over Thailand waar de plattegrond van Nong Khai ook in staat. Ik had wel door dat het een redelijke wandeling zou zijn maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Na 30 a 40 minuten lopen en nadat ik een x of 5 de weg had gevraagd vond ik dan uiteindelijk een guesthouse. Het lag mooi centraal, de kamer was goedkoop, ze hadden een hele relaxe mooie tuin en dus besloot ik deze direct te nemen. Ik moest wel 2 uur wachten voor ik mijn kamer in kon aangezien de gasten die er nu verbleven nog niet weg waren en de kamer moest daarna ook nog gepoetst worden. Ik heb toen even lekker in de hangmat gelegen en na een half uur ben ik toen te voet de stad gaan verkennen. Een mooi stukje langs de rivier gewandeld en al snel kwam ik uit op een gigantische lokale markt, ze verkopen hier werkelijk alles. Nadat ik hier een tijdje rondgewandeld had ben ik lekker ergens gaan eten. Hierna ben ik terug gelopen naar het guesthouse, mijn spullen in mijn kamer gelegd en mezelf even opgefrist. 'S middags ben ik mijn planning voor het noordoosten van Thailand gaan maken, heb ik wat gecomputerd en ben ik aan mijn blog begonnen. Er is hier bij de Mekong river een lange boulevard, vol met restaurantjes en barretjes en dus besloot ik deze avond daar maar eens een kijkje te gaan nemen. Ik zag het tegenovergestelde van wat ik verwachtte. Ik denk op 3 a 4 restaurantjes na was alles gesloten en pikkedonker. Oke....wat een dooie boel dacht ik. Lekker over de boulevard wandelen zat er ditmaal niet in dus uiteindelijk ben ik maar een restaurantje binnen gegaan waar ik een Isaan gerecht gegeten heb. Het viel een beetje tegen maar ik denk dat ik het verkeerde besteld had. Na het eten ben ik een barretje binnengegaan, waar ik al snel wat mensen heb leren kennen en we hebben die avond gezellig zitten poolen. Rond een uur of 1 te bed. Volgende dag 's morgens ergens heerlijk ontbeten, iets wat ik nog niet gehad had. Rijstsoep met gember chili en gamba's enz. Was niet verkeerd! Daarna een fietsje gehuurd en ik ben toen naar het 5 kilometer verder liggende Salakeawkoo gefietst. De route was makkelijk te fietsen, het is hier redelijk vlak en onderweg zijn een x aantal bijzonder mooie tempels te bezichtigen. Eenmaal aangekomen bij Salakeawkoo, een park vol met handgemaakte Buddhabeelden, of aan het Boeddhisme gerelateerde beelden. Het was veel groter dan ik had verwacht en de beelden zagen er geweldig uit. Het is kunst. Sommige beelden waren wel 30 meter hoog, andere 25 meter lang en sommige beeldjes maar een halve meter. Ze hadden beelden van de gekste creaties. Wel viel me op dat er heel veel slangen verwerkt waren in de beelden. Natuurlijk was er in dit park ook een tempel om te bezoeken, ook bevind zich in die tempel de mummie van de kunstenaar (de maker/ontwerper van de beelden), die was helaas niet te bezichtigen. Nadat ik me hier een tijdje vermaakt had ben ik weer lekker rond gaan fietsen en heb ik ergens lekker zitten lunchen. Hierna ben ik een paar kilometer buiten de stad naar de Thailand-Laos vriendschapsbrug gefietst. Een grote brug waarmee je de Mekong River en tegelijkertijd de grens kunt oversteken. Nadat ik hier wat foto's gemaakt had ben ik terug gefietst naar de stad en heb ik de Tesco Lotus Extra bezocht, een gigantisch winkelcentrum. Ik heb hier verder niks gekocht maar heb wel in de game-area een lekker potje zitten voetballen op de playstation. Hierna ben ik naar het guesthouse gefietst, onderweg nog een gegrild kippetje gegeten en daarna lekker gaan douchen. Verder heb ik deze dag niet veel meer gedaan, wat in de hangmat gelegen, nog een hapje gegeten, mijn reisverslag geschreven en op tijd te bed. De volgende dag was ik dus al vroeg wakker. Ik twijfelde heel erg wat ik deze dag ging doen, ik wist het gewoon niet. Of een motor huren en simpelweg wat rondscheuren, of het 80 km verderop liggende national park bezoeken of gaan vissen. Ik besloot nog maar een dagje te relaxen, verlengde de huur van mijn fiets voor een dag en reed naar het Nong Khai vispark. Na 15 minuten fietsen kwam ik daar al aan. Entree betaald, hengel en aas gehuurd, in totaal 200 Baht (€5,-). De vijver zag er niet zo spectaculair uit, er sprongen volop vissen maar er lag veel afval langs de vijver en overal stonden rotte plastic stoeltjes. Maar dat mocht de pret niet drukken. Een mooi plekje uitgezocht en wat brood aan de haak gedaan, dat viel niet mee aangezien het brood oud was en het leek dus meer op beschuit. Na een kwartiertje vissen had ik toch al beet, ik sloeg aan en kassa. Een hard trekkend beest aan de lijn, het voelde alsof ik een blok beton aan de haak had zitten maar dan 1 die zwemt. Na 2 minuten...PATS, hij schoot eraf. BALENNN! Ik mijn lijn binnengehaald en tot mijn verbazing zag ik dat mijn lijn niet geknapt was maar dat alleen het haakje eraf was, slecht gemonteerd dus. Klote maarja, ik ben toen weer naar de balie gelopen waar ik wat nieuwe haakjes kreeg. Nu ben ik niet zo handig in die dingen maar ik monteerde zelf mijn nieuwe haak. Na een uurtje vissen, en nadat mijn geduld op begon te raken had ik eindelijk weer een goede beet. Ik sloeg aan en jaja, het gevecht is begonnen. Na 10 minuten had ik hem op de kant. Een mooie Giant Mekong Catfish van zo'n 75 cm groot. Ooooh wat voelt dat goed. Wel had ik geen tang om de haak uit zijn mond te halen maar na een klein half uurtje frotten kreeg ik het toch voor elkaar. Nee zo erg was het niet :-) Maar nadat ik de vis weer terug in het water had gezet ben ik maar snel even bij de balie een tang gaan halen. Na een half uur vissen kwam er een lokale man bij me zitten om wat te praten, tenminste dat probeerde hij maar hij kon geen Engels, of ik geen Thais dat kan ook. Ik zag dat hij met mijn vistang wat aan het spelen was, daar is opzich niks mis mee totdat hij het in zijn zak stak. Ik zag het gebeuren maar ik zei nog niks. Even later loopt hij aan, richting de uitgang van het vispark. Ik riep naar hem dat hij mijn tang terug moest geven. Hij deed net of hij me niet begreep, en toen ik wat moeilijker deed maakte hij me duidelijk dat hij die tang echt niet had. Ik wist het zeker! Nu mag je in Thailand, vanwege het Boeddhisme geen ruzie maken in het openbaar dus maakte ik hem met een "vriendelijke" schuddende vinger duidelijk dat het niet netjes van hem was. Ik liet het er 1 minuut bijzitten maar het kriebelde zo erg dat ik hem achterna rende. Hij was de hoek al om en toen ik de hoek om kwam zag ik dat hij met de eigenaar wat aan het buurten was. Ik vertelde het verhaal over de tang en al snel kwam de aap uit de mouw, ofja de tang uit de broekzak. Misselijke vent! Het komende uur geen beet meer gehad. Toen kwam, wat ik niet verwachtte, de tangendief weer naar me toe en hij vroeg of ik wat gevangen had, waarschijnlijk reageerde ik een beetje nukkig en al snel liep hij weer verder. Even later kwam hij terug met lokaas en rijstpapier en hij maakte me duidelijk dat ik het hier maar eens moest proberen. Ik vond het idee om te vissen met rijstpapier wel wazig maar ik geloofde hem en probeerde het dus uit. Al snel had ik wel wat kleine beetjes dus het werkte. Maar het was lunchtijd en ik ben toen in het restaurant maar lekker even gaan lunchen. Na de lunch een biertje gehaald en op een ander plekje bij de vijver opnieuw gaan vissen. Met rijstpapier. En al snel had ik een goede beet, ik sloeg aan en het was kassa. Na een klein gevecht trok ik mijn 2e vis op de kant, een striped catfish, deze vis is gevaarlijk vanwege enorme scherpe stekels. Gelukkig wist ik dit en ben ik er voorzichtig mee omgegaan. Natuurlijk ook deze vis weer netjes teruggezet. Verder beet de vis heel de middag niet meer en dus had ik het rond een uur of 3 wel gezien. Ik heb toen mijn hengeltje en de tang :-) ingeleverd en ben toen terug naar het guesthouse gefietst. Onderweg mijn fiets ingeleverd en daarna de lokale markt bezocht. Lekker rondgewandeld. Daarna heb ik lekker zitten chillen bij het guesthouse. Een hele relaxe gast die daar werkt wees me op een goed Vietnamees restaurant. Nu vond ik het Vietnamees eten echt lekker en besloot daar maar wat te gaan eten. Het was goed genoeg maar ik zou het niemand aanraden. Doe mij maar lekker Thai Food! Deze avond wat door de stad gelopen en op tijd te bed. 'S morgens dus vroeg wakker. Mijn backpack ingepakt en uitgecheckt. Ik had wel een idee waar ik ongeveer heen wilde reizen vandaag maar nam pas deze morgen mijn besluit. Ik ben toen naar het lokale busstation gelopen en kocht daar een busticket naar Khon Kaen voor 120 Baht. Nog even heerlijk gegeten en om 09:00 vertrok de bus. Ik zat lekker achterin en had een zee aan beenruimte. De 3 en half uur durende reis verliep soepel en ik arriveerde op het busstation in Khon Kaen, het hart van Isaan, het Bangkok van het noordoosten. Ik wist bij God niet waar ik was en ik had ook geen plattegrond. Nadat ik wat informatie bij de tuktukchauffeurs had opgedaan en nadat ik wist welke richting ik ongeveer op moest ben ik maar weer aan de wandel gegaan. Ja eerlijk gezegd wilde ik nu wel van een TukTuk gebruik maken maar ik vond €1,25 echt te duur....hoezo maak het jezelf maar moeilijk?!? Maar na 15 minuten lopen en nadat ik wederom 5 x de weg gevraagd had wist een kerel uit Korea me te vertellen waar ik was en waar ik heen moest. In no-time had ik een geschikt hotel gevonden. Geen luxe, niet spotgoedkoop (€5,50) maar in de grote steden is het vaak iets duurder. Nadat ik ingecheckt had en mijn spullen gedropt had wilde ik lekker wat rond gaan wandelen. Helaas had mijn hotel geen gratis plattegrond beschikbaar, ik liep naar een ander hotel en ze gaven me een gratis plattegrond. Ik ben toen ergens gaan lunchen en wat rond gaan wandelen. Ik kwam uit op een supergrote authentieke lokale markt. Vooral heel veel etenswaren die ze verkochten. Ik heb hier maar even rondgewandeld en ben toen weer de stad gaan verkennen. Ik ben op zoek gegaan naar een motorverhuurdersbedrijfje. Normaal gesproken is het geen probleem. Ditmaal was het anders. Na een goed half uur zoeken had ik er nog steeds geen gevonden. Ik had het aan meerdere mensen gevraagd maar niemand wist een plaats waar je motors kon huren. Dit meen je niet....ik heb echt een motor nodig voor hetgeen waarvoor ik naar deze stad gekomen ben. Ik ben toen terug gegaan naar mijn hotel waar ik een blanke man zag zitten, ik vroeg of hij een plek wist en hij vertelde me dat in de buurt van een groot hotel, zo'n 20 minuten lopen een motorverhuurder zat. Yeahhh!! Plattegrond erbij gepakt en het vrouwtje van het hotel vertelde me waar ik precies moest zijn. Dus weer aan de wandel gegaan en eenmaal daar aangekomen had ik redelijk snel een motor gehuurd, redelijk prijzig maar dat is altijd als er maar weinig plekken zijn waar je een motor kunt huren. Ze vroegen 600 baht (€15,-) voor 2 dagen maar gelukkig kreeg ik er nog 100 Baht af. Beter iets dan niets. Opgelucht dat ik een motor geregeld had ben ik terug gelopen naar mijn hotel, onderweg nog een ananas gekocht en lekker gechilld, aan mijn blog gewerkt en mezelf opgefrist in mijn kamer. Deze avond wist ik niet goed wat ik moest gaan doen dus ben ik maar wat rond gaan lopen. Uiteindelijk bij een streetfood restaurantje iets besteld, wat precies?!? Geen idee! Dit pakte super uit, het was zo lekker! Een noodlesgerecht, lekker gekruid, met vis vlees groenten pinda's enz.....man o man dat was echt genieten. Ik besloot ze maar eens 10 baht fooi te geven. Hierna ben ik verder rond gaan lopen, op zoek naar een rustig barretje met Wifi, waar ik rustig een cola'tje kon drinken en mijn internetzaakjes kon regelen. Ik heb echt overal gezocht maar ik kon gewoon niks vinden. Uiteindelijk bij de 7-11 (Thais supermarktje) maar een cola'tje gehaald en die op de stoep leeggedronken, lekker een beetje rond zitten kijken. Ik ging deze avond vroeg te bed, rond 20:30 ofzo. Ben aan het boek van Kortooms begonnen, Help de dokter verzuipt, ik heb nu de eerste 25 pagina's gehad en vond het leuk om te lezen. Daarna ben ik gaan slapen. Ofja dat probeerde ik, maar ik werd continu last gevallen door een x aantal ellendige muggen die me het onmogelijk maakten om langer dan 2 uur aan 1 stuk te slapen. Lange kleren aangedaan, muggenspray opgedaan en dat hielp wel een beetje, maar pfff wat een vervelende lange nacht. 'S morgens mijn backpack ingepakt en naar Roma hotel verhuisd. €0,25 per nacht duurder maar veel beter. Hier heb ik een kamer met een tv, wifi en een veel mooier bed. Nadat ik hier ingecheckt had voor 2 nachten ben ik naar de scooterverhuurder gelopen. Daar aangekomen vertelde ze me dat ze er vandaag geen voor me ter beschikking hadden. Dit kan je niet menen, ik heb er persé 1 nodig en ik had de dag ervoor een motortje gehuurd. Nadat ik 10 minuten op de bazin moest wachten kreeg ik uiteindelijk haar motorscooter mee. Een Honda Scoopy, ziet er vrouwelijk en sloom uit maargoed. Ik besloot hem voor 1 dag te huren en dan zie ik aan het einde van de dag wel of ik hem voor een dagje verleng. Eenmaal aangereden met de scooter een lokaal mooi tempeltje bezocht en daarna wilde ik naar King Cobra village, blijkbaar een heel speciaal dorpje. Op het allerlaatste moment bedacht ik me en besloot ik naar het 80 kilometer verderweg liggende Phuwiang te rijden. Daar hebben ze een Fossielen + dinosaurussen museum en een groot national park waar diverse opgravingen van dinosaurussen zijn gedaan. Onderweg getankt en de motorscooter flink uitgetest. Het is een wolf in schaapskleren. Soo dat ding dat blaast 'm! :-) Onderweg zie je al volop beelden van dinosaurussen. Op kruispunten, rotonde's, bij tempels, bij straatnamenbordjes enz. Fotomomentje's! Ik had nog niet ontbeten dus besloot zomaar ergens bij een restaurantje te stoppen. Ik bestelde mijn favoriete gerecht Kad Pao Moo. De mensen waren hier supervriendelijk en hun lach ging geen seconde van hun gezicht af. Ze gaven me een ongelooflijk groot bord vol met diverse soorten rauwe groenten inclusief een homemade chilidipsaus. "For free" zeiden ze! Dat was nog eens een verrassing en hongerig als ik was viel ik dat bord aan, het was heerlijk. Toen kwam mijn gerecht aanzetten en het was super goed, 1 van de lekkerste Kad Pao's die ik gehad heb. Toen kwamen ze ook nog aan met een gratis kokos-fruit-rijst dessert. Het was ongelooflijk. Ik heb niet alles opgekregen, ik zat bomvol. En toen ik de rekening vroeg moest ik 40 baht afrekenen, €1,-. Onvoorstelbaar. Ik had al van andere mensen gehoord dat de mensen hier heel vriendelijk zijn, dat ze je bij hun thuis uitnodigen en je dan letterlijk gaan voeren. Nu kan ik er wel een beetje over meepraten, nog niet helemaal maarja. Met een voldaan gevoel deze plek verlaten en doorgereden naar Phuwiang. Nadat ik een paar keer de weg moest vragen kwam ik aan bij het Fossielen en dinosaurusmuseum, entree 60 Baht. Overal grote beelden van dino's, en binnen in het museum begon het verhaal over het ontstaan van de aarde. Alle benodigde uitleg om het je goed duidelijk te maken. Daarna kwam je in de fossielenruimte, wederom met veel uitleg. Toen werd er vanalles verteld over het ontstaan en het evolueren van de dinosaurussen. Erg interessant. Hierna kwam je in een ruimte waar volop botten, tanden, voetafdrukken enz. van dinosaurussen lagen. Je kon ze zelfs aanraken, wat ik natuurlijk niet kon laten. Wel viel me tegen dat er een grote T-Rex van metaal middenin deze zaal stond, maar goed. Eenmaal de bocht om stond er toch nog 1 met echte botten, die helaas niet helemaal compleet was. Hierna kwam je in dinosaurworld. Allemaal in ware grote nagemaakte dinosaurussen. De zaal was niet extreem groot en dus was je er in 5 minuten doorheen maar het zag er supermooi uit. Na deze zaal kwam je in een gang waar een x aantal tekeningen hingen die je een goede indruk gaven van hoe de natuur er in die tijd uit zag. Toen naar de 2e verdieping, ik vond het minder interessant. Veel informatie over soorten stenen en mineralen, die er wel mooi uitzagen overigens. Daarna nog wat informatie over Petroleum en dat was het. Toen heb ik nog even door de tuin gewandeld waar nog diverse soorten dinosaurusbeelden staan met de nodige informatie erbij. Ik ben erg blij dat ik hiernaar toe ben gegaan. Hierna ben ik op de motor gestapt en naar het 3 kilometer verderop liggende National Park gegaan. Er hing een bord dat je 200 Baht entree moest betalen maar ze vertelde me dat ik door mocht rijden, yeah! Ergens mijn motor geparkeerd en naar de eerste plek gelopen waar een opgraving van een dinosaurus was gedaan. De natuur bestaat hier uit veel bomen op rotsachtige ondergrond, vrij bijzonder en zeker als je weet dat op deze plek veel dinosaurussen gevonden zijn en dat hun dus hier overal rondliepen. Eenmaal aangekomen bij de opgraving. Er was een huisje met glas omheen gebouwd en je zag dus echt precies waar die dino gelegen heeft. Uitleg erbij welk lichaamsdeel waar gelegen heeft enz. Maar deze dino was niet zo "bijzonder". Ja voor mij wel maar die soort is overal gevonden. De echte ster in Phuwiang is de Siamotyrannus. Het is familie van de T-rex en komt oorspronkelijk uit deze streek. Nadat ik met mijn motor 1,5 kilometer offroad ben gegaan en nadat ik in mijn eentje 350 meter door de jungle was gelopen kwam ik aan bij de opgraving van die dino. Yeah i made it, mission completed! Deze opgraving bezichtigd en teruggelopen naar de motor en weer begonnen aan de 80 kilometer terug. Onderweg nog ergens getankt voor 60 Baht en voor 30 Baht ergens lekker gegeten. Eenmaal terug in Khon Kaen ben ik naar het meer gereden zodat ik ook wist hoe dat eruit zag. Niet zo heel speciaal kan ik je zeggen, maar wel een goede plek om even uit de drukte van de stad te ontsnappen. Hierna nog een tempeltje bezocht en toen teruggereden naar mijn hotel. Even mijn internetzaakjes geregeld en toen aan de baliemedewerker gevraagd hoe ik het beste naar King Cobra village kon gaan. Ze raadde me aan met de motor te gaan. Aangezien het me benzine schilt en omdat een flinke wandeling goed voor de mens is ben ik naar het motorverhuurderbedrijf gelopen om mijn motor voor een dagje te verlengen. Daarna weer terug gelopen natuurlijk, een wandelingetje van zo'n 7 kilometer denk ik. Wel verdiende ik een lekker ananasje. Hierna ben ik lekker even uit gaan rusten in mijn hotel, mezelf opgefrist en op pad gegaan om wat te gaan eten en drinken. Nadat ik een stukje rondgewandeld had ben ik uiteindelijk bij een mooi restaurantje naar binnen gegaan. Ze hadden livemuziek en het zag er gezellig druk uit. Een flesje bier besteld en de menukaart doorgekeken. Tot mijn verbazing zag ik Spicy Cockroach Salad (pittige kakkerlak salade) op het menu staan. Interessant. Dit kon een culinair avonturier als ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. Ik besloot dit te bestellen, tevens bestelde ik ook nog een streekgerecht met rijst. Terwijl ik van de live muziek aan het genieten was werd mijn eten geserveerd. Wow, de borden waren super mooi opgemaakt, met bloemetjes enz. Ook de kakkerlaksalade leek wel door een chef met 3 Michelin sterren te zijn bereid. Het klinkt misschien raar maar ik was wel teleurgesteld dat ik geen kakkerlakken tussen de salade zag zitten, alleen maar mooie stukjes vlees. Ik kon niet wachten om te gaan beginnen en ik begon aan mijn normale gerecht. Dit was ongelooflijk lekker. Ik besloot het niet meteen helemaal op te eten, ik zal eerst de kakkerlaksalade eens proeven. Hmz, ik dacht dat ik onderhand wel alle smaken in mijn mond gehad had maar dit was weer eens wat nieuws. En ik praat niet over het vlees maar over de dressing. Mijn eerste paar happen vond ik het best smerig, maar na een paar happen wende de smaak en samen met de malste stukjes vlees die ik ooit gehad hebt was deze salade zo slecht nog niet. Toen ik deze eenmaal naar binnen had heb ik mijn andere overheerlijk gerecht nog opgegeten en heb ik daarna de rekening geraagd. Alles in totaal €5,-, voor zo'n hoeveelheid en de kwaliteit ervan kan ik daar wel mee leven, toch viel het me nog steeds tegen dat ik geen kakkerlakken in de salade zag zitten. Daarna heb ik bij mijn hotel, Roma Hotel een tijdje nog nog naar live muziek geluisterd waarna ik op tijd ging slapen. 'S morgens vroeg wakker, vrijwel direct op de motor gestapt en naar King Cobra village gereden. Dat motortje gaat makkelijk 100 maar het was vroeg en nog heel koel. Wanneer ik boven de 70 reed was het vanwege de kou echt niet genieten dus ik besloot op mijn dooie gemak daar heen te tuffen. Nadat ik flink gepuzzeld had om een bepaalde weg te vinden en nadat ik die gevonden had heb ik onderweg even lekker in het zonnetje ontbeten. Hierna weer verder gereden, nog een paar keer moeten zoeken om het te vinden en na anderhalf uur rijden kwam ik dan uiteindelijk aan bij King Cobra Village. Mijn motor geparkeerd en het "dorpje" binnen gelopen. Er zijn hier alleen maar Thaise mensen, waarschijnlijk nog extra veel omdat het weekend is. Ik zag dat er al een show aan de gang was en besloot die te gaan kijken, helaas kwam die na 3 minuten al aan zijn einde. In dit bijzondere dorpje kweken bijna alle inwoners King Cobra's. Er zijn veel souvenierswinkeltjes waar ze kooien hebben waar je de slangen en andere gekke beesten kunt zien. Ook kun je hier allemaal wondermiddeltjes kopen waar het gif van de cobra in zit verwerkt. Ze hebben hier van allerhande soorten slangen, leguanen, krokodillen, vissen, 1 schaap, 2 konijnen, 1 stekelvarken, 1 uil en 2 beesten die ik nog nooit van mijn leven gezien had en waarvan ik de naam helaas dus niet weet. Terwijl ik hier rondliep gooide ze nog wat slangen om mijn nek op de hoop dat ik wat doneerde voor voedsel, vooruit dan maar. Ja en ik was de enige blanke hier en dat is op zichzelf ook al een ervaring. Mensen praten en kijken allemaal naar je, hier zijn ze wel heel vriendelijk. Nadat ik me wandelend een goede 45 minuten vermaakt had ben ik op de tribune gaan zitten waar ik nog een kwartiertje moest wachten op de volgende show. Ondertussen stroomden de tribunes vol. Toen de show eenmaal begon, kwamen er een stuk of 6 mooie vrouwen in klederdracht op het podium die de show openden met een lokale dans. Maar gelukkig niet zomaar 1, ze kregen allemaal een dikke slang om hun nek, dansten ermee en deden de kop van de slang in de mond. Het was best gaaf maar hierna kwam het echte werk, mannen die met de King Cobra speelden en boksten, dit was echt vet! Die cobra gaat rechtovereind staan en valt telkens aan. Ja ze maakten er wel een mooi showtje van. Toen kwamen er nog 2 kinderen die met minder gevaarlijke slangen hetzelfde deden, je kon zien dat hun klaar werden gemaakt voor het echte werk, dat ze aan het trainen waren want de slang had hun nog elke keer te pakken. Het zag er opzich wel grappig uit maar alle Thaise mensen vonden dit keer op keer SUPERgrappig, waardoor mijn lach ook niet van mijn gezicht was af te krijgen. Aan het einde van de show kwamen ze nog met een grote slang langs en dan kon je er voor 100 Baht mee op de foto, gelukkig had ik mijn foto'tjes met een slang al en het kostte mij maar net wat ik er voor wilde geven. Na de show besloot ik terug naar Khon Kaen te rijden, een lokale man vroeg nog of ik een lift wilde maar ik was hier op de motor. Ik heb hierna nog het kleine schattige plaatsje Nam Phong bezocht en onderweg nog de Elephant Temple. Eenmaal terug in Khon Kaen, mijn motor ingeleverd en lekker op bed liggen chillen. Nadat ik mezelf had voorbereid op een rustige avond (want veel is er hier niet te doen) ben ik op pad gegaan om wat te eten. Ik bedacht me dat ik 's middags langs een plek was gekomen waar het er op leek dat ze een markt aan het bouwen waren en ik besloot daar maar eens een kijkje te gaan nemen. En jawel, er was een groot evenement aan de gang met een gigantische zaterdagavondmarkt. Het thema leek op iets van een circus of clowns, het was me onduidelijk. De dag erna kwam ik erachter dat er zo'n grote happening was omdat het die dag in heel Thailand nationale kinderdag is. Ik heb me deze avond goed vermaakt op de markt, spulletjes en mensen bekeken en heerlijk streetfood gegeten. Deze avond al vroeg te bed. De dag erna vertrok ik rond 09:00 per lokale bus naar Udon Thani. De rit kostte me 84 Baht. Na zo'n 2 uurtjes rijden arriveerden we bij het busstation. Het is een grote stad en ik wist bijgod niet welke kant ik op moest gaan voor de toeristenarea te vinden. Iemand op een motor bood me aan om me daar voor 20 Baht heen te brengen, nou vooruit dan maar een keer. Al na 1 minuut rijden waren we er, grrrr. Op zoek gegaan naar een goedkoop guesthouse maar die bleken er hier niet te zijn. Uiteindelijk vond ik bij Top Mansion de goedkoopste kamer, 450 Baht (€10,-) en besloot tegen mijn zin in daar maar in te checken. Ja oke, het kon erger en zeker als je bedenkt in wat voor een wedding suite ik terecht was gekomen. Nadat ik mijn spullen gedropt had ben ik ergens wat gaan eten en ben ik opzoek gegaan naar een goedkopere verblijfplaats. Uiteindelijk 2 plekjes gevonden waar ik voor 300 Baht kon slapen, dat bleek voor Udon Thani toch echt het goedkoopste te zijn. Tijdens mijn wandeling leerde ik nog de Australiër Glenn kenen, die hetzelfde probleem had als ik, nadat ik even met hem gekletst had en nadat hij me vertelde waar ik 's avonds moest zijn ben ik maar wat rond gaan lopen. Er is hier veel leven in de stad maar het enigste wat ook voor toeristen is is een gigantisch groot winkelcentrum. Deze heb ik dan ook maar bezocht. Toch wel heel leuk moet ik zeggen, die chaos en de mensen daarbinnen bekijken. Daarna buiten op een bankje nog wat gechilld, een tempeltje bezocht en toen naar mijn hotel gegaan waar ik totdat de avond begon gewoon een beetje niks gedaan heb. Daarna mezelf opgefrist en naar de avondmarkt gegaan. Ik had 's middags een plek gezien waar je voor 75 Baht kan gaan genieten van een Thais lopend buffet. In eerste instantie wilde ik daar gaan eten maar uiteindelijk heb ik toch maar op de markt gegeten. Hierna naar de straat waar de barretjes waren en daar aangekomen ontmoette ik al snel Glenn weer. Ook zijn broer en nog een Australiër zaten bij hem aan tafel (alle 3 rond de 40-50 jaar) Daar hebben we een paar pilsjes gedronken waarna we naar een andere bar zijn gelopen. Die Glenn is kei gek, alle vrouwen roepen naar je: Sawasdee Kaaaaaaaaa of Massaaaaaaaaaaass. En ik moet toegeven soms klinkt het best irritant, maar ik vind het wel grappig. Hij word er niet goed van en bij elke vrouw schreeuwde hij met een nog irritanter geluid naar hun terug. Sommige vrouwen reageerden leuk maar de meeste waren minder enthousiast. Ik had hier ook mijn bedenken bij, maar als ik nu terugkijk naar die avond en elke keer als ik die kop van hem voor me zie moet ik er toch wel om lachen. Verder was het een supergezellige avond, veel gedronken en veel gebiljart. En dan nog net of het niks voorsteld kwam er nog een olifant door de straat gewandeld waar ik even mee heb geknuffeld. Deze avond niet op tijd te bed. 'S morgens wat ontbeten, mijn spullen gepakt en naar het busstation gelopen en een ticket voor 40 Baht naar Nong Khai gekocht. Ik had eigelijk met Glenn afgesproken, of beter gezegd hij met mij dat ik naar hem zijn goedkopere hotel zou verhuizen. En eerlijk gezegd was het die vorige avond zo gezellig dat ik het graag nog een x over wide doen maar ik besloot toch maar naar het goedkopere en rustigere Nong Khai te gaan. Na een uurtje rijden arriveerden we daar, ik weet daar de weg en ik liep naar het guesthouse waar ik de vorige keer ook verbleven was. Geen geluk dit keer, alle goedkope kamers in de guesthouses zitten vol en ik moet verplicht een grote kamer pakken, voor 300 Baht, waar ik in Udon Thani deze nacht ook een kamer voor had kunnen krijgen. Dat was wel even pijnlijk, ja je moet maar pinnig zijn. Diepe zucht aan deze kant nu. Deze dag heb ik verder lekker zitten chillen, wat rondgewandeld en op internet naar een goedkoop hotel in Loei gezocht. Dat viel niet mee, werkelijk alles zat vol....ik haat het hoogseizoen! Uiteindelijk na een 3 uur durende frustratie, heel mijn plan overhoop gegooid en voor 3 nachten een goedkoop hotel in Sukhothai geboekt. Wel moest ik persé de volgende morgen 175 kilometer terug naar Khon Kaen en dan maar hopen dat ik een bus kon regelen. Deze avond ergens Laab Duck (Noordoost Thais/Laos gerecht) met sticky rice gegeten en daarna heel vroeg al naar mijn kamer. Ik checkte mijn mail en zag dat ik bericht had gekregen van Sugar Guesthouse in Loei, dat ze voor mij wel een kamer hadden. Pffff dit meen je niet, ik wilde graag naar Loei toe maar ik kreeg niks goeds geboekt, van ellende boekte ik maar Sukhothai (waar ik wel graag heen wil en wilde) en nu is er opeens wel plek voor me. Ik kon er nog steeds heen, maar dan voor een nachtje en een paar uur overdag. Na even goed nagedacht te hebben besloot ik Loei vooralsnog maar te skippen. Ik ga er liever niet heen als ik geen tijd heb om de omgeving te verkennen en aangezien Sukhotai al betaald is had ik maar 1 nacht in Loei, terwijl je er 3 nodig hebt. Ik baalde wel een beetje van dit alles maar het zal wel goed zijn. Deze avond nog lekker wat gelezen en op tijd te bed. 'S morgensvroeg rond 08:00 aangelopen naar het busstation, nog wat ontbijt gehaald en sojamelk. Om 09:00 vertrokken we in Nong Khai, om 10:00 was ik alweer bij het bustation in Udon Thani, even wat mensen opgehaald en rond 12:30 arriveerden we in Khon Kaen. Haha jongen jongen ik blijf op en neer aan het crossen hier. Eenmaal op het station uitgezocht hoe het zat met de bus naar Sukhothai maar dat had ik zo geregeld. Ik ben toen weer naar Roma hotel gelopen, ze konnen me nog en ik werd supervriendelijk ontvangen. Na het inchecken ben ik ergens lekker gaan lunchen en daarna ben ik naar mijn relaxe kamer gegaan waar ik mijn verslag heb geschreven. Nadat ik gedoucht had ging ik even op pad om wat te eten. Ik ging er deze avond vanuit dat ik al vroeg terug in mijn hotel zal zijn aangezien er niet zoveel te doen is hier. Nadat ik bij een straattentje heerlijk gegeten had had ik een cola'tje bij de 7-11 gehaald en ik besloot terug te gaan naar mijn hotel. Bij de ingang van het hotel raakte ik aan de praat met een man uit Australië. Zijn naam is Ben, 57 jaar. Hij nodigde me uit om samen een biertje te drinken. Ja gezellig, en het was pas 19:00 dus eigelijk veel te vroeg om naar mijn kamer te gaan. We dronken een pilsje, we sprongen in de tuktuk die ons naar een straat bracht waar allemaal barretjes zijn. In plaats van een rustige avond werd dit, ik denk de langste nacht drinken sinds ik aan het reizen ben. Het was supergezellig en die oude gek hield me heel de avond vrij. Ik maakte hem duidelijk dat ik dat niet wilde (het kon natuurlijk niet beter ;-)) maar hij kon het missen zei hij. Deze avond heb ik wederom veel gepoold, vooral tegen de bargirls en die kunnen er wat van dat kan ik je zeggen! Stuk voor stuk zijn ze goed maarja die doen dat iedere dag. Nadat ik van Ben gewonnen had wilde de dames tegen mij om geld spelen. Daar ga ik niet aan beginnen maar Ben die gokte voor mij. Ik had geluk en had alle 4 de potjes gewonnen, een paar 100 Baht gewonnen die ik dan aan Ben gaf, hij wilde ze niet maar ik duwde ze gewoon in zijn borstzak, ik was zo blij dat ik nog iets terug kon doen. Daarna zijn we nog naar een andere bar gegaan, met de Tuktuk terug en ontbeten, Ik arriveerde namelijk bij mijn hotel om 07:00 's morgens. Om 09:30 ging mijn bus dus zette ik om 08:15 de wekker...pfff! De wekker niet gehoord en uiteindelijk werd ik om 10:30 wakker. Oooonee....krijg je dat weer. Ik wist dat er ook nog een bus om 11:00 ging, dus mijn spullen in mijn tas gepropt, uitgecheckt en als een gek naar het busstation waar ik net op tijd arriveerde. Het kaartje voor de 7 uur durende reis kostte 255 Baht...lokale bus :-). De reis verliep soepel, ja ik was natuurlijk zo gaar als ik weet niet wat. De reis was ook ongelofelijk mooi, langs de groene rijstvelden en over hoge bergen. Rond 18:00 arriveerde ik in Sukhothai (de geboorte van het geluk). Daar in een tuktuk gesprongen die me naar mijn guesthouse bracht. Nadat ik daar ingecheckt had ben ik lekker wat gaan eten. Vanavond echt op tijd te bed :-)

  • 18 Januari 2014 - 20:03

    Marie-José :

    Hoi jongen ,
    Dat is weer een heel verhaal !
    Leuk dat je net op de nationale kinderdag daar was.
    Ik wist nog niet eens dat zoiets bestaat !
    Aan de foto's te zien was het ook een hele mooie streek van Thailand.
    Geniet ervan !
    Lfs xxx pama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Reisverslag over de reis van Thailand tot...

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 32233

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste backpackreis

Landen bezocht: