Shihanoukville - Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu Shihanoukville - Koh Rong - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu

Shihanoukville - Koh Rong

Door: Stefan van Hoof

Blijf op de hoogte en volg Stefan

07 November 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

Zoals ik al vertelde in mijn vorige verslag was er nogal wat gedoe over de bus die ons toegewezen werd. We hadden betaald voor een sleeper-bus (met bedden) maar de bus die arriveerde had geen bedden en aangezien dit een nachtrit was waren we daar niet al te blij mee...Maargoed we zijn al enige tijd in Azië en dus zijn we al het nodige gewent. Nadat we allemaal een beetje geld teruggekregen hadden besloten we toch maar in te stappen. Gelukkig wist ik een mooi plekje te bemachtigen, een mooie ruime stoel met voor me het trappengat, waardoor ik lekker toch nog wat bewegingsruimte had. Om 00:30 vertrok de bus en al snel viel ik in slaap. Ik werd wakker met naast me een mooie zonsopgang. We hadden op dat moment al de halve reis erop zitten. Nadat we in de hoofdstad Phnom Penh gearriveerd waren moesten we overstappen. Eerst werden we in een tuktukje gepropt die ons naar de andere kant van de stad bracht waar de grote bus stond te wachten. We hadden allemaal nog niet ontbeten en ook nu hadden we daar geen tijd voor, de bus vertrok meteen. De reis vervolgde zich over een weg die zo ongelofelijk slecht was, de grote bus reed met 5 km per uur over de "mainroad". De weg zat vol met hele diepe gaten, er was geen beginnen aan om die te ontwijken en ik voelde de misselijkheid aankomen, gelukkig zette het niet door. Nadat we de grote stad uitwaren stopte we voor een ontbijtje. Daarna in 1 ruk door naar Shihanoukville, een kustplaats in het zuiden van Cambodia. De reis verliep soepel en rond 15:00 arriveerden we bij het busstation. Daar stonden tuktuks en motors te wachten om je naar het centrum te brengen. Aangezien we de tuktuk te duur vonden in dit geval besloten we allemaal achterop de motor te springen, met backpack en al haha. Voor 1 dollar per persoon werden we naar het centrum gebracht. Dit was supercool, zo gaar als ik weet niet wat na een 15 uur durende reis met je backpack achterop de motor, zonder helm. Alle medereizigers die we inhaalden of door wie ik werd ingehaald hadden een big smile op hun gezichtjes. Wat een heerlijk moment. Eenmaal aangekomen in Shihanoukville een guesthouse gevonden op werkelijk 100 meter afstand van de zee. Ik deelde mijn kamer met 3 meiden (ja zo slecht is het leven hier niet) en betaalde daardoor maar 2,50 dollar per nacht. Nadat we ons lekker opgefrist hadden besloten we eerst even ergens wat te eten. Daarna zijn we snel naar de zee gewandeld. Eenmaal daar aangekomen wederom een heerlijk moment. De zee! Die had ik en een aantal andere nog niet gezien tijdens de reis. Na een x aantal foto's genomen te hebben zijn we dus ook direct gaan zwemmen. Heerlijk. Hierna hebben we lekker over de boulevard gewandeld. De lucht van de zee, de spotgoedkope seafood en de sfeer die hier hangt is heerlijk. Toen we terug waren bij het guesthouse en nadat we ons opgefrist hadden zijn we lekker met zijn 4en op het strand gaan bbq-en. Heerlijke relaxe stoelen en bankjes met dikke kussens erin waarin je helemaal wegdroomt. Je mocht van de bbq 3 dingen kiezen, ik koos garnalen, barracuda en een kippenpootje. Dit werd geserveerd met rijst salade en knoflookbrood. Dit alles koste maarliefst 3 dollar per persoon en ook kregen we gratis voor ons 4en een grote emmer met alcohol erbij en de halve liters kosten hier €0,37! Het eten was overheerlijk. Die avond hebben we verder lekker zitten borrelen waarna we redelijk op tijd te bed zijn gegaan. De dag erna, lekker goedkoop ontbeten. Spulletjes gepakt en naar het strand gegaan. Lekker gezwommen en op een strandbedje liggen chillen, vers kokosnootje erbij....je kent het wel :-) Ja ik vermaak me prima. Overdag hebben we nog wat de omgeving verkend maar er is hier niet zo heel veel te zien. 1 meisje van ons groepje is deze morgen naar het eiland Koh Rong vertrokken dus we waren nu nog met zijn 3en. Maargoed, s avonds zijn we wederom lekker gaan bbq-en. Het was zo goed bevallen en het was zo'n mooie prijs dat we dat niet konden laten. Ik bestelde deze avond alleen maar barracuda, 1 van de lekkerste stukken vis die ik ooit gehad heb. Ook hebben we deze avond een vistrip voor de volgende dag geboekt. Gelukkig gingen beide meiden met me mee, yeah zeevissen i'm excited. De dag erna, Renee kreeg afgelopen nacht een acute oorontsteking. Ze was naar de kliniek geweest en kreeg daar de nodige pillen. Zij is een tijdje in bed gebleven maar rond de middag ging ze toch met Suzanne en mij mee om te lunchen. Om 16:00 stonden we klaar om aan onze vistrip te beginnen. Ze hadden ons verteld dat ze ons zouden komen halen maar dat gebeurde niet. Nadat er wat rondgebeld werd werd ons verteld dat we naar de pier moesten lopen. Renee besloot op dat moment dat het voor haar beter was om niet mee te gaan en we kregen het teveel betaalde geld netjes terug. We dachten een privéboot te krijgen maar dit was niet het geval. We deelden de boot met een stelletje uit Duitsland. Het waren hele leuke mensen en onze boottrip was zeer gezellig. Ook vingen we de nodige vis dus dat was super. Nadat we een hele mooie zonsondergang gezien hadden vanaf de boot en nadat we terug aan wal waren gingen ze onze vers gevangen vis voor ons bbq-en. Het was heerlijk en ook kregen we er nog een lekkere fruitsalade bij. Het was een gezellige avond, helaas voelde ik me op dat moment niet zo heel lekker. Ik wist niet wat het precies was. Ze vroegen ons na de bbq om nog wat mee te gaan drinken maar daar was ik op dat moment helaas niet toe in staat. Wederom ben ik redelijk vroeg te bed gegaan. De dag erna voelde ik me best goed. Suzanne vertrekt deze middag naar 1 of ander eiland voor vrijwilligerswerk dus het dunt hier een beetje uit :-). Nadat ik weer is lekker ben gaan sporten ben ik me gaan opfrissen bij het guesthouse. Ik voel me toch weer slapjes. Ik besloot een lekkere koude kokosnoot te gaan drinken, misschien dat ik daar fitter van werd maar het mocht niet baten. Ik kreeg hem niet naar binnen en ik trok de conclusie dat ik ziek aan het worden was. Ik ben daarna te bed gegaan. Lekker geslapen. Rond dinnertime werd ik wakker en ben ik samen met Renee op zoek gegaan naar wat bananen. Dit viel niet mee, ik was zo zwak. Nadat ik wat bananen gevonden en genuttigd had ben ik meteen te bed gegaan. Ik werd 's morgens rond een mooie tijd wakker en ik voelde me stukken fitter. Gewoon ontbeten en wat rondgewandeld. Met Renee gaat het gelukkig ook al wat beter. Verder hebben we deze dag lekker uitgerust, en 's avonds zijn we zelfs in het meest luxe restaurant in town gaan eten. Daarna zijn we weer terug gegaan naar het guesthouse en is Renee gaan slapen. Ik ben lekker voor in het guesthouse gaan zitten om wat te computeren. Tot mijn verbazing komt een oude bekende van me plotseling hier binnenlopen. Superrrrrvet om hem hier weer te ontmoeten. Nadat we ff geknuffeld hadden en nadat hij zijn kamer geboekt had zijn we 's avonds lekker naar de boulevard gegaan. Hij heeft daar lekker zitten bbq-en en we hebben samen de nodige pilsjes gedronken. Gelukkig was ik alweer zo goed als helemaal fit. We besloten dat we waarschijnlijk de dag erna met zijn 3en naar het eiland Koh Rong zouden gaan. De dag erna, yeah Renee is fit, ik ben fit en we besluiten vandaag te vertrekken. Nadat we werden opgepikt door de toeringbus die ons naar de pier zou brengen vertrokken we. Al na 3 minuten begaf de bus het, ja het was weer kassa. Nadat elke tuktukchauffeur uit het dorp naar ons toegesneld was gekomen werden we snel per tuktuk naar de pier gebracht. De boot was door ons een half uurtje vertraagd dus eenmaal aan boord vertrok die meteen. De bootreis duurde 2 uur, heerlijk was het. Lekker boven op het dek gelegen en genoten van het uitzicht over de superfel blauwe oceaan. Eenmaal Koh Rong in zicht, een golf van enthousiasme gierde over de boot, wat een plaatje kwam er op ons af. Mooie bamboohutjes, lekker wit strand, vele palmbomen en een x aantal bootjes die daar lagen te dobberen. Eenmaal aangekomen op Koh Rong was het hier heel anders dan ik verwacht had. Er zijn hier geen wegen, en dus geen auto's en brommers of fietsen. Er zijn 2 stranden op dit eiland, 1 aan de noordkant en 1 aan de zuidkant, met in het midden een behoorlijke grote jungle en zo ziet dit eiland eruit. Geweldig. Er zijn op het ene strand een stuk of 10 guesthouses en wat restaurantjes en dus hadden we al snel een slaapplaats gevonden. We deelden de kamer nu met zijn 3en en we betaalden nog geen 4 dollar per persoon en voor op zo'n paradijsje is dat natuurlijk spotgoedkoop. S avonds zijn we bij de guesthouse in de luie stoelen gedoken en al snel zaten we met een man of 8 bij elkaar. Ook ben ik hier Eric waar ik heel goed mee overweg kan weer tegengekomen. Gezellig wat gedronken en daarna samen gaan eten. Nog wat uitgeborreld en daarna te bed. Onze nieuwe kamergenoot, mijn oude bekende Justin from Colorado is echt een supergast. Normaal gesproken dan maar deze nacht heeft hij alle bomen van Koh Rong omgezaagd. Het was verschrikkelijk, in eerste instantie dacht ik dat er zwijnen onder onze kamer rondliepen maar nee... Nadat ik hem regelmatig in zijn zij getrapt had bleek ook dat niet te helpen met als gevolg een slapeloze nacht. Al voor 6 uur besloot ik maar onze kamer uit te gaan om te kijken of ik geen lekker bankje kon vinden. Ik zag dat het licht begon te worden en besloot de zonsopgang te gaan bekijken. Dit was 1 van de mooiste die ik tijdens mijn reis gezien had. Zo'n mooie kleuren...wow. Thank you Justin. Nadat ik lekker ontbeten had kwam Justin aanzetten. Hij vraagt me hoe het me gaat waarna ik dat hem eens haarfijn uitlegde. Hij vond dat echt superrrrklote voor ons, excuseerde zichzelf en vertelde ons dat hij dat normaal niet doet en dat dat nu door zijn keelklachten zou komen. Ik maakte hem duidelijk dat de zonsopgang geweldig was en dat dat het goedmaakte, en dat hij deze avond nog een nieuwe kans zou krijgen. Deze dag zouden we naar de andere kant van het eiland gaan om Long Beach te gaan bekijken. Het is een mooie trekkingtocht van een uur dwars door de jungle. Het word aangeraden dit niet alleen te doen aangezien er hier 7 dodelijke soorten slangen en dodelijke schorpioenen op het eiland leven. Van allerhande soorten Cobra's en weet ik net niet wat. We deden de tocht met 6 man, een ongelofelijke mooie natuur, veel klimmen en met behulp van lianen en touwen afdalen. Eenmaal aangekomen op Long Beach, wow wat een wit strand, wat een helder water. Ongelooflijk mooi met nog geen 25 man in totaal op kilometers strand. Zo vet. Heerlijk gezwommen en gechilld. Met zijn alle de allermooiste zonsondergang gezien die je je maar kunt bedenken. Er zijn gewoon geen woorden voor. Nadat de zon de zee in was gezakt zijn we in een bootje gestapt en werden we in zo'n 15 minuten varen teruggebracht naar de andere kant van het eiland. Deze avond hebben we wederom lekker met een mooie groep zitten eten en drinken, ja heel veel meer is hier niet te doen. De dag erna besloten we om met 7 mensen in totaal te gaan vissen en snorkelen. Een boot geregeld, snorkel en visspullen geregeld en we waren er klaar voor. Toen we eenmaal aan boord gingen vertelde de "kapitein" ons dat er 3 man extra meegingen, oke is goed. Wat we meemaakten daarna was te gek voor woorden. De boten zijn niet zo heel groot en je zou zeggen dat een man of 10 per boot perfect is. Nu had hij zoveel mensen geregeld dat we wel met 25 man op de boot zaten. Dit was ongelooflijk, maarja we zien wel wat het gaat worden vandaag. Eenmaal op zee, harde wind en hoge golven. De boot stond meerdere malen op het punt om om te slaan en de kapitein besloot van koers te veranderen. Eenmaal gestopt op een rustiger plekje zijn we dan toch maar begonnen met snorkelen en vissen. Het liep eigelijk helemaal in de soep, veeelste veel man op zo'n klein bootje en het was een beetje een chaos. Nu was het wel supergezellig maar totaal niet waarvoor we betaald hadden. Nadat deze middag ten einde kwam zijn we naar long beach gevaren om daar met zn alle de zonsondergang te zien. Tijdens deze tocht zagen we ook om ons heen scholen met vliegende vissen, supervet. Nadat we vanaf long beach de zon hebben zien ondergaan sprongen we weer in onze volgestampte boot. De terugreis naar de andere kant van het eiland was ongelooflijk mooi. Stel je voor, het is donker, 25 backpackers aan het bier in een veelste klein bootje op de grote oceaan, zo gaaf! S avonds werd er flink gefeest. Het was Khmer party. Heel veel lokale mensen op het strand, veel alcohol en eten en iedereen was aan het dansen. We konden het natuurlijk niet laten om uitgebreid deel te nemen aan de lokale dans, wat hilarisch is. Nadat de lokale mensen moe waren zijn we de bar binnen gegaan en zijn we tot een uur of 2 doorgegaan. Hierna besloten we met zijn 4en in de oceaan te gaan zwemmen. 's nachts kun je hier de plankton bekijken. Bij beweging in het water licht alles felgroen/blauw op. Dit is een supermooie ervaring, je vraagt jezelf af hoe dit in godsnaam mogelijk is en hoe het zou zijn als je een enorme scheet zou laten. Ja dit was echt kicken. Hierna zijn we lekker gaan douchen en te bed gegaan. Gelukkig was bij Justin deze nacht de accu leeg. De volgende morgen, afscheid genomen van Justin, hem uitgezwaaid vanaf de pier wat toch nog best emotioneel was...we loved him, altijd grappig, vrolijk en altijd een big smile. Voor vandaag hadden we afgesproken om met zijn 6en vandaag te gaan speervissen. We hadden een privéboot geregeld en een speergeweer geregeld. Nadat we te horen kregen dat er maar 1 geweer beschikbaar was kregen we als goedmakertje gratis "vishengels" en aas mee. Na een goed half uur varen waren we op een mooie plek aangekomen. Aan de ene kant van de boot moesten we speervissen en aan de andere kant kon je snorkelen. Vanaf de boot kon je vissen. Ik mocht beginnen met speervissen, alleen al om rond te lopen of te zwemmen met zo'n harpoengun in je hand was al vet. Wat een ding, een modern uitziend zwart geweer van zo'n 1,5 meter lang met daarop een speer van een meter. Eenmaal in het water moest ik het geweer gaan laden (aanspannen). Het was ons al verteld dat dat echt heel zwaar was. Gelukkig kreeg ik het voor elkaar, al was het nog maar net. Nadat ik even rondgezwommen had om een grote vis te zoeken was het dan zover. Doel inzicht, erachter aanzwemmen en schieten. Mis! Aaaaaa maar dit is zo gaaf, oerinstinct. Na een paar x gemist te hebben wist ik hoe ik het geweer moest gebruiken en was de volgende aan de beurt. Vanaf de boot werd gevist en er werd ongelooflijk veel vis gevangen, waardoor ik enthousiast werd, ook een lijntje uitwierp en ook de nodige vis ving. Supergaaf. De volgende speervisser kwam terug bij de boot, teleurgesteld. Niet omdat hij geen vis had gevangen maar hij kreeg het geweer nog niet eens geladen...;-) uiteindelijk heb ik hem een aantal x voor hem geladen, zijn we samen op vissen gaan jagen en hebben we ons supergoed vermaakt. Helaas heeft niemand iets met de speergun gevangen. Na ons een aantal uren goed vermaakt te hebben zijn we nog een eiland gaan bezoeken, genaamd Koh Rong Sanloem. Een mooi eiland met mooie natuur maar waar armoede heerst. Het bewoonde gedeelte had erg slechtuitziende huisjes en overal rommel. De mensen waren hier wel heel vriendelijk. Aangezien de zon bijna onderging zijn we na een half uurtje weer in de boot gestapt om terug te gaan naar het eiland waar we verblijven. Bij terugkomst maakte de kok van ons guesthouse een heerlijke vissoep van onze vers gevangen vis. Verder hebben we gezellig deze avond samen muziek zitten luisteren, gekletst en icekoffie gedronken met een overheerlijke handmade chocoladetruffel. Nog eventjes gedanst in een barretje en daarna te bed. Het was een supermooie afsluiting van een hele gezellige tijd in Koh Rong. Vanmorgen hebben we onze spulletjes gepakt, lekker ontbeten en om 10:00 zijn we op de boot gestapt, terug naar Shihanoukville....het vaste land. Na de 2 uur durende tocht gearriveerd, afscheid genomen van mn maatje Eric en samen met Renee de gratis bus naar het centrum gepakt. Weer ingecheckt in het guesthouse waar we al een paar nachten eerder verbleven zijn. Morgen reizen we verder naar Kampot. Ik weet niet goed wat te verwachten maar deze plaats is bekend om zijn chilipepers, en dat bevalt me al. Tot snel en de vriendelijke groetjesss vanuit het mooie, zonnige Cambodia!

  • 07 November 2013 - 22:50

    Harrie:

    Hoi Stefan,

    Wil je een weekje ruilen?
    Het lijkt me heerlijk om even te relaxen in plaats van hier in de rotzooi te leven.
    Maar oké, komt ook wel weer goed.

    Geniet ervan en denk aan jezelf.
    Groet
    Pa

  • 07 November 2013 - 23:47

    Marie-José:

    Hoi jongen , wat een leven heb jij ... Das pas genieten !!!wat zijn er toch veel mooie plekjes op de wereld. Wat doen wij eigenlijk nog hier in dit kikkerlandje ????? Zo'n mooie zonsondergangen heb ik nog nooit gezien , wat een geweldige foto's zijn dat .... Grrrr ... Echt jaloers. Haha. Ik heb weer genoten van je verslag , geniet ervan ... Ik kijk weer uit naar het vervolg.... Lfs xxx mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Reisverslag over de reis van Thailand tot...

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 32306

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste backpackreis

Landen bezocht: