Hanoi-Bangkok-Kanchanaburi-Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu Hanoi-Bangkok-Kanchanaburi-Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu

Hanoi-Bangkok-Kanchanaburi-Bangkok

Door: Stefan van Hoof

Blijf op de hoogte en volg Stefan

31 December 2013 | Thailand, Bangkok

Oke hier gaan we weer. Het is een tijdje geleden dus ik moet echt even in mijn geheugen gaan graven. Gelukkig houd ik elke dag mijn dagboek bij en dat maakt het natuurlijk wel wat makkelijker.
Mijn laatste 3 dagen in Vietnam. Lekker wat rusten aangezien het een redelijk hectische maand is geweest. Hanoi...de hoofdstad van Vietnam. Ja wat kan ik erover zeggen? Ik verbleef in het oude gedeelte van de stad. Het is een drukke, niet al te schone stad. Heel veel oude gebouwen, lokale marktjes en een mooi meer midden in het centrum. De meeste tijd houd je jezelf bezig met rondwandelen en cultuur snuiven. Wel hebben ze hier een groot theater waar elke dag de Water Puppet Show te bezichtigen valt. De naam zegt het al, verschillende soorten poppen die in het water een dans of toneelstuk uitvoeren. De poppen hebben vormen van mensen, vogels draken enz. Het is echt authentiek Vietnamees. Van te voren dacht ik dat er niets aan zou zijn maar ik was aangenaam verrast. Het zit vol humor en de show gaat over het echte Vietnamese leven. De show duurde maar 3 kwartier maar dat was lang genoeg. Na 20 minuten werd je er eerlijk gezegd wel een beetje flauw van. Verder zijn we 's avonds nog een beetje op stap geweest en ook ben ik samen met Robert nog naar een Playstation bar gegaan, waar we samen wat potjes voetbal gespeeld hadden, helaas kon ik niet winnen.
Mijn laatste avond Vietnam, redelijk lekker op stap geweest. Ja het moest gevierd worden aangezien dit de laatste avond voor ons alle samen is. De dag erna, 07:00 ging de wekker. Afscheid genomen van Renee, Jeff, Emmerson, Anna en Robert. Een leuke groep mensen en we hebben samen een hele goede tijd gehad. Na mijn ontbijtje ben ik naar de lokale bushalte gelopen. Ze brachten me voor 40000 dong, $2,- naar het vliegveld. Aangezien het een uur rijden is was dit spotgoedkoop. Een taxi kostte rond de $12,-. In het minibusje een meisje uit Finland leren kennen en samen met haar op het vliegveld gewacht tot we konden inchecken. Het is een kleine luchthaven, wel heel modern. Na een 2 uurtjes gewacht te hebben konden we aan boord. Ook was ik Mark, die ik in Hanoi had ontmoet weer tegengekomen. We zijn dus met zijn 3en en we gaan allemaal naar Kao San Road, ideaal want dan kunnen we mooi een taxi delen. De vlucht verliep soepel, heel vriendelijk personeel en goede ruime stoelen. VietJet Air is helemaal in de kerststemming, de stewardessen hebben kerstmutsen op en er word volop kerstmuziek gedraaid. Na een kleine 2 uur vliegen arriveerden we in Bangkok. Het vliegtuig uit, door de visa/paspoort controle en naar de bagagehal. Ditmaal was ook mijn bagage gewoon gearriveerd :-) ! Het verliep allemaal heel soepel. Terwijl we naar de taxistandplaats liepen kwamen we in contact met nog 4 mensen die ook naar Kao San Road gingen. We besloten met zijn alle een grote taxi te huren. Nadat we een redelijke prijs hadden afgesproken werden er wat backpacks in de kofferbak gegooid en er werden er een paar op het dak van de auto gebonden. Gelukkig niet de mijne :-) De taxi zat helemaal stampvol, het was een gewone personenwagen en er zaten 6 mensen achterin gepropt. En dan te bedenken dat er ook 7 backpacks en 7 daypacks mee moesten. Ik was de grootste van allemaal waardoor ik lekker voorin mocht zitten. Onderweg naar Kao San, de raampjes open en het was zalig. Wat een hitte, dat had ik wel heel erg gemist de laatste paar weken. Eenmaal in Kao San Road aangekomen vond ik al snel mijn hotelletje. Ingecheckt, gedoucht en ik was klaar om eindelijk weer eens lekker Thai food te gaan eten. Ik verliet mijn kamer en liep al snel tegen een vriend van me aan. Christoph uit Duitsland, een supergoede gast en ik heb een tijdje in Laos met hem gereisd. Ik wist dat hij in dit hotel verbleef en daarom was ik daar ook heen gegaan. Het was erg leuk om hem weer te zien. Ik had deze dag alleen nog maar ontbeten en ik had erge honger en hij wist wel een plek waar goed eten te krijgen was. (Overal in Thailand) maar hij wist waar het gratis was...ideaal. In Bangkok is het nu 1 groot chaos. Allemaal stakingen enz. De Thai willen de Prime minister weghebben. Hoe het precies zit weet ik niet. De grootste en drukste wegen rondom en in het centrum zijn helemaal geblokkeerd vanwege de staking. 10000-en mensen slapen en leven hier nu op de weg, ze weigeren hier weg te gaan zolang de prime minister niet vertrekt. Het is bijzonder om hier doorheen te lopen, toen Christoph en ik hier aan kwamen was er live muziek en er werd volop gedanst. Voordat we hier aan deel namen zijn we natuurlijk eerst gaan eten. En inderdaad, alles is gratis. De heerlijkste curry's, soepen vlees en visgerechten, bananen, koekjes, koffie, water en je kunt het zo gek niet bedenken. Mijn eerste gerecht was een gele kipcurry met rijst, zo pittig en zo goed. Wow, het gaf me kippenvel, een beter begin in Thailand kon ik me niet voorstellen. Hierna nog ergens een lekker gerecht gegeten en toen zijn we naar de live muziek gaan luisteren. Locals nodigde ons uit om bij hun te zitten en te dansen. Ze gaven ons een haarband met de Thaise kleuren en een fluitje. We hebben echt volop gedanst en het was 1 groot feest. Het was echt genieten. Rond 6 uur zijn we terug naar het hotel gegaan. Even gechilld en om half 7 zijn we met de bus naar een ander deel van Bangkok gegaan. Dit omdat Christoph een pak had laten maken wat hij nu op moest halen. Christoph vertrekt deze nacht terug naar Duitsland. Nadat hij zijn pak opgehaald had zijn we rond gaan lopen, ik wist waar ik was. 4 maanden geleden heb ik hier een nacht doorgebracht. Het is in Silom, eigelijk de red light district van Bangkok. De vorige keer dat ik hier geslapen had was ik daar terecht gekomen na het bezoeken van het grootste park in Bangkok. Het is "leuk" interessant om hier rond te lopen en mensen te kijken maar aan de andere kant wil je hier ook meteen weer weg. Hierna zijn we met de metro naar Sukhumvit gegaan, een ander deel van Bangkok. Het zag er allemaal wat moderner uit dan de omgeving van Kao San. Nadat we hier wat rondgelopen hadden wilden we met de boot terug naar Kao San maar die vaarde helaas niet meer. Toen met de bus terug, eerst bij de staking nog flink gegeten. Ja waar de staking wel niet allemaal goed voor is... En hierna terug naar het hotel. Christoph pakte zijn spullen waarna hij naar het vliegveld vertrok. Ik ben nadat ik even rondgewandeld had al snel te bed gegaan. De volgende dag, honger. Na 10 minuutjes gelopen te hebben kwam ik aan bij de staking :-) Mezelf door de ongelooflijke drukte gewurmd tot aan de foodstalletjes. Damn...er stonden 100-en mensen in de rij te wachten, bij elk kraampje. Het leek wel of het voor niks was....
Ik had echt geen zin om superlang in de rij te wachten en heb toen de staking weer verlaten. Wel onderweg nog gratis koffie en koekjes gescoord. Daarna een lokaal restaurantje binnen gegaan waar ik voor 30 baht (€0,75) lekker heb gegeten. Na mijn ontbijt ben ik met de lokale bus naar de grootste markt van Thailand gegaan. De naam ervan is Chatuchak Weekend Market. Elke zaterdag en zondag is het daar volle bak. Het is gigantisch, meer dan 1500 kraampjes en shopjes. Verdwalen zul je hier maar dat is geen straf, je ziet de gekste, leukste en mooiste dingen hier. Hier kun je ALLES kopen. Ik was hier al eerder geweest dus na een tijdje had ik het wel gezien. Nog wat boxershorts gekocht en een lekkere ijskoffie. Hierna met het lokale busje terug naar Kao San, het kostte me 7,5 Baht. Ik vind het heerlijk in de lokale bus. Er is altijd wel iemand die met je komt praten en je kijkt je ogen uit. Eenmaal terug in Kao San weer naar de staking gegaan. Ja het is een gekkenhuis daar en aangezien ik de omgeving hier al best goed ken vind ik het wel leuk om daar wat rond te hangen om te kijken wat er allemaal gebeurt. Natuurlijk weer lekker gegeten. Je kon goed zien dat het weekend was want het is gigantisch druk, nog erger dan een mierennest. Ik zat op een gegeven moment helemaal klem. Ik kon niet naar links, rechts naar achter of naar voren. De gedachte om doodgedrukt te worden speelde door mijn hoofd. Ja dit was echt niet gaaf, en wat was ik blij toen ik daaruit gekomen was. Ik besloot niet meer terug te gaan naar deze plek. Man o man wat een gekkenhuis! Verder heb ik 's avonds nog wat rondgelopen, wat gegeten en op tijd te bed gegaan. Ik wilde eigelijk kerstmis in Bangkok vieren maar op de 1 of andere manier had ik het niet zo naar mijn zin. Ik was ook helemaal alleen wat het natuurlijk minder leuk maakt. Ik besloot de dag erna met de lokale trein naar Kanchanaburi te gaan. Ook daar ben ik al eerder geweest, maar ik hou van dat plaatsje. Het is klein en daarom makkelijker om mensen te ontmoeten. De kamers zijn best goedkoop evenals het eten. De omgeving is geweldig en er zijn redelijk wat dingen te doen. Rond een uur of 11, mijn backpack op mijn rug gedaan en aangelopen naar het treinstation. Eerst de rivier overgestoken met een bootje en daarna moest ik eigelijk nog 30 minuten lopen. Natuurlijk, net als de vorige keer verdwaalde ik weer en kwam ik wederom terecht in de Ghettowijken van Bangkok. Maar dat leverde een aantal mooie momenten op. De mensen in Thailand zijn zo vriendelijk en ze helpen je allemaal. Na een goed uur wandelen kwam ik dan toch aan waar ik moest zijn. Treinkaartje gekocht voor 100 baht. Helaas was ik zo'n 2 uur te vroeg en moest ik wachten. Maar ik heb lekker in het zonnetje gelegen en nog even met een Italiaan wat zitten kletsen. Eenmaal in de trein kwam er een meisje ( shaundra ) uit Canada langs me zitten waardoor ik al snel vrienden had gemaakt. Ze lulde de oren van mijn kop af en de 3 uur durende reis was zo gepiept. Yeah back in Kanchanaburi. Natuurlijk stonden de tuktuks al klaar om je naar een guesthouse te brengen maar ik ken hier de weg en ben dus te voet gegaan. Eenmaal bij het guesthouse aangekomen werden net voor me neus de laatste kamers ingepikt, door mensen die wel een tuktuk hadden genomen. Hmz... Naar het volgende guesthouse. Daar gebeurde exact hetzelfde. Dus weer verder gezocht en uiteindelijk een zeer mooi guesthouse gevonden. Het was alleen een beetje te duur maar ik had geen keuze. Ingecheckt en mijn spulletjes gedropt. Daarna naar 1 van mijn favoriete restaurantjes gegaan, een vegetarisch restaurant genaamd Ons Thai Issaan. Daarna ben ik samen met Shaundra wat gaan drinken bij de 10 Baht bar en daarna op tijd gaan slapen. De dag erna was ik alweer vroeg wakker. Ik ben snel naar Jolly Frog gegaan, het guesthouse waar ik wilde verblijven. Daar was net een kamer vrijgekomen en ik heb mezelf daar maar snel ingecheckt. Terug gegaan naar het andere guesthouse, uitgecheckt en mijn spullen verhuisd. Verder heb ik deze dag niets gedaan dan lekker in de hangmat gelegen, blikje koffie erbij en gewoon simpelweg gechilld. Een ongelofelijk goede massage kon natuurlijk niet ontbreken. Shaundra ging de beroemde brug bezoeken maar ik was daar al geweest en wilde een dag rust. S Avonds ben ik samen met Shaundra naar het vegetarisch restaurant gegaan waar ik de lekkerste curry ooit gegeten heb. De massaman curry..wow. Daarna nog samen wat gedronken, nog 2 Nederlandse gasten uit Schijndel leren kennen en een Engelse rugbyspeler genaamd Thom, een erg grappige goede kerel. De dag erna zijn Shaundra en ik samen naar het lokale busstation gelopen om daar de bus naar de Tiger Temple te pakken. Het is zo'n 40 kilometer en het koste maar 30 baht. Wel gooide hij ons op de grote straat uit de bus en moesten we nog 1.7 km lopen, maar dat wisten we al. Na een paar 100 meter lopen kwam er een pickup langs die ons daarheen wilden brengen, achter in de bak gaan zitten en we waren er zo. De tiger temple is wel duur, 600 baht. Ik ben er een beetje sceptisch over maar ik wilde het gewoon zien. De vorige keer had ik hem ook al overgeslagen. Eenmaal het park binnen waren we net op tijd om met een tijger door de canyon te wandelen. Een bijzonder moment. De tijger zat niet aan een ketting, gewoon net als een hond aan de riem. Alles is hier goed georganiseerd en iedereen krijgt de kans om met de tijger te wandelen. Na deze wandeling kwamen we bij een soort pleintje waar een stuk of 10 tijgers aan de ketting lagen. Hier kon je op de foto met de tijgers. Ze hebben hier trouwens 120 tijgers. Verder kan je hier in het park rondwandelen, overal lopen herten, waterbuffels, zwijntjes, koeien, paarden enz. Al deze dieren zijn gered uit slechte omstandigheden. Ze hebben hier ook beren en hele mooie soorten vogels. Na deze wandeling kwamen we bij een waterplaats waar de tijgers zich kostelijk vermaakten. Dit was heel erg mooi om te zien, wat een beesten. Hierna hebben we het park verlaten en we wandelden de 1.7 km tot aan de grote weg. Aangezien er daar geen busstation is moet je gewoon wachten tot de lokale bus voorbij komt. Ik besloot ondertussen maar te liften en de 2e pickup die stopte al. Ik vroeg of ze naar Kanchanaburi gingen en dat was het geval. We mochten achter in de bak van de pickup meeliften. Superleuk, lekker windje, snel en gratis. Eenmaal in Kanchanaburi mezelf lekker opgefrist. Daarna naar het marktje gegaan en op tijd te bed. 1e kerstdag, na een feestelijk ontbijt ben ik lekker gewoon wat rond gaan wandelen. Lokaal marktje bezocht en een groot winkelcentrum. Daarna nog naar de kerk geweest en s middags lekker in de hangmat gelegen. 'S avonds lekker lux gegeten bij Mangosteen. Daar leerde ik ook een Japanner Tasaki kennen. Hierna zijn we samen wat gaan drinken en poolen. Deze avond liep uit op een feestje die tot middernacht duurde. Ik leerde hier veel mensen kennen wat altijd erg leuk is. Maar de volgende dag een kater. Echt werkelijk heel de dag niks gegaan, zo beroerd haha en ik besloot vandaag niks te drinken. Om 17:00 verliet ik het hotel voor een massage. Onderweg daar naar toe passeerde ik een barretje waar 3 gasten zaten die ik die dag ervoor had leren kennen. Even zitten kletsen en ze boden me drinken aan. Na een paar x nee gezegd te hebben hadden ze me toch omgepraat enja...toch maar een paar drankjes gedaan maar wel op tijd naar bed. De dag erna had ik om 11 uur afgesproken om met Tasaki naar de brug te wandelen. Onderweg zagen we een man met 2 jonge luipaarden. Je kon melk voor ze kopen en ze dan de fles geven. Het geld ging naar medicijnen en voedsel voor de dieren in een safaripark. Deze kans liet ik niet aan mijn voorbij gaan. Het gevoel dat je krijgt als je een luipaard de fles geeft...als hij op je slip ligt...als je hem aait...het is onbeschrijflijk, zo vet! Natuurlijk de nodige foto's gescoord en hierna de brug over de river Kwai bezocht en het oorlogsmuseum. Het stelde misschien niet heel veel voor maar ik heb me daar goed vermaakt. Hierna teruggegaan naar het dorp, Tasaki verliet Kanchanaburi dus afscheid van hem genomen en naar het hotel gegaan. Lekker gechilld en met Thom wat zitten kletsen. Die avond zijn we gezellig gaan poolen. Verder alleen maar wat fruitshakes gedronken, dat had ik nodig :-) De dag erna ben ik samen met Thom naar de Hellfire pass gegaan. Naar de grote straat gelopen en in de lokale bus gestapt. De bus zat helemaal vol en de 80 km lange reis moesten we staan, whatever.. Eenmaal bij de hellfire pass het museum bezichtigd. We kregen een audioguide die je alles uitlegde. We hebben de 5 a 6 kilometer lange wandeling gedaan. Het is een bijzondere plek, een mooie plek maar met een verschrikkelijke geschiedenis. Ik ben blij dat ik hier geweest ben en dat ik er wat meer van weet. Hierna wandelden we naar de grote weg waar we weer op de lokale bus moesten wachten. De vorige keer ging het liften zo gemakkelijk dus ik besloot nogmaals een gokje te wagen. En jawel, de 5e auto stopte. Wederom een pickup, we zijn 80 km van Kanchanaburi vandaan en toevallig moesten hun ook die kant op. Dus wederom achterin de bak gesprongen en al snel waren we weer in het dorp. Samen lekker ergens zitten eten en nog een pilsje gedronken in de Sports bar. Ook ontmoette ik weer een gast die ik 4 maanden geleden in Thailand al ontmoet had. Wat bijgepraat en op tijd naar bed. De dag erna ben ik samen met Thom naar de lokale markt gegaan en wat door de oude stad gewandeld. S middags heb ik een hotel in Bangkok geboekt om daar oud op nieuw te vieren. Thom gaat met me mee. Het viel echt niet mee om iets te boeken, het stikt er van de hotels en guesthouses maar werkelijk alles zit vol. Uiteindelijk toch gelukt, een beetje aan de dure kant (€9,-) maar het is niet anders, ik ben blij dat we nog wat goeds wisten te krijgen. Deze avond wilde ik Ajax gaan kijken dus ik had een reden om weer naar de kroeg te gaan. Na een uur zenders gezapt te hebben kwam ik erachter dat de wedstrijd al een week gespeeld was...drol. Maargoed het was een hele gezellige avond, afscheid genomen van een aantal lokale mensen die ik had leren kennen en mooi op tijd naar bed. De dag erna, mijn spulletjes gepakt en uitgecheckt. Nog met een belg zitten praten, hij wilde alles weten over Vietnam en ik over Myanmar, waar hij net vanaf kwam. Om 14:44 vertrok de trein naar Bangkok. Eenmaal bij het station bleek dat hij 2 uur vertraagd was. Shit...toen zijn we naar het lokale busstation gegaan en hebben we daar voor hetzelfde geld een busticket gehaald. Ik was verbaasd wat een luxe bus we kregen. Deze reis verliep soepel en we werden in Bangkok bij een megagroot station gedropt. Thom en ik hadden geen enkel idee waar we waren. Ja daar sta je dan. De taxi's stonden wel al klaar om je naar de plaats van bestemming te brengen maar die zijn te duur voor mij, en het lokale vervoer is vrij makkelijk in Thailand. Na een half uurtje rondlopen en rondvragen hadden we de goede lokale bus te pakken. Voor 14 baht bracht hij ons naar Kao San Road. Naar ons hotel gelopen en ingecheckt.
New year at Kao San Road....

  • 31 December 2013 - 12:45

    Nicole:

    Hey broertje

    Wat een prachtig verslag heb je weer getypt en wat maak je toch
    Veel mee
    En wat vet om met tijgers te wandelen
    En zon luipaardje te voeren
    Wat een gave ervaringen maak je toch mee
    Een fijne jaarwisseling in bankkok vanavond

    Liefs je zusje

  • 31 December 2013 - 15:13

    Wendy:

    hey,

    telkens weer leuk om te leuken en zo meer info te krijgen
    bij de foto's die op fb staan :)
    de jaarwisseling zal ook wel indrukwekkend worden!
    have fun!!

    groetjes, wendy, pieter en tom

  • 31 December 2013 - 18:29

    Marie-José:

    Hoi Stefan ,
    Wat fijn dat je het zo goed maakt , leuk om te lezen dat je ook veel contact hebt met andere mensen....want alleen is maar alleen. Toch ???? En ben je echt met de kerst naar de kerk geweest ??? Keileuk die foto's van die tijgers en het luipaard. Sowieso heel veel mooie foto's .maar ja ....ik vind dieren altijd heel leuk ! Maar dat wist jij al hè !!!
    Geniet ervan jongen , en vanavond een hele goeie jaarwisseling.
    We denken aan jou , veel liefs XXX pama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Reisverslag over de reis van Thailand tot...

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 32297

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste backpackreis

Landen bezocht: