Hanoi-Sapa-Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu Hanoi-Sapa-Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu

Hanoi-Sapa-Halong Bay

Door: Stefan van Hoof

Blijf op de hoogte en volg Stefan

18 December 2013 | Vietnam, Hanoi

Eenmaal gearriveerd in Hanoi de bus uitgestapt waar we meteen weer werden aangevallen door menig man die wilden dat we naar hun hotel gaan. Een man bood ons iets moois aan en hij regelde ook nog een gratis taxi voor ons, ideaal. Hanoi is namelijk een grote stad en we wisten echt niet waar we ons op dat moment bevonden. Nadat we de kamers hadden bezichtigd besloten we in te checken. Mooie grote 4 persoonskamer voor €3,75 per persoon, inclusief ontbijt. Hierna zijn we wandelend Hanoi gaan verkennen. Nadat we ergens ontbeten hadden zijn Anna en Robert hun visum voor India gaan regelen. Jeff en ik zijn maar gewoon wat rond gaan wandelen. We kwamen uit bij het Hoi Kiem meer, een groot meer midden in het centrum van de oude stad. In het meer ligt een eilandje met een tempel daarop. Die zijn we gaan bezoeken, een mooi tempeltje op een bijzondere plek. Verder was het niet heel speciaal. We hebben die dag nog een grote markt bezocht, nog meer rondgelopen want heel veel meer dan winkels en restaurantjes is er hier niet te doen. Ze bieden hier trips aan naar Sapa en naar Halong Bay, 2 bekende en geliefde gebieden in het noorden van Vietnam. Aangezien er hier veel concurrentie tussen de reisorganisaties is worden de tourprijzen zeer goedkoop aangeboden. Jeff en ik zijn een aantal bureautjes binnen gelopen om prijzen te vergelijken. Uiteindelijk vonden we 1 bedrijfje die een mooie, goedkope en goed georganiseerde trip naar Sapa aanbood. De tour bestond uit het vervoer op en neer naar Sapa, 1 hotelovernachtig, 1 overnachting bij een homestay, 3 dagen trektocht door de rijstvelden. Al het eten en entreekosten waren er ook bij inbegrepen. Deze tour kostte 77 dollar en we besloten hem voor de volgende dag al te boeken. Robert en Anna besloten eerst Halong Bay te gaan bezoeken. Eenmaal terug bij ons hotel lekker even gedoucht en daarna met zijn 4en ergens lekker gaan eten. Na het eten hebben we wederom ergens op straat plaats genomen om hele goedkope biertjes te drinken. Op een gegeven moment kwamen de 3 Duitsers (oude bekende) langs die bij ons kwamen zitten. Het was gezellig en op een gegeven moment, toen de Bia Hoi (tapbier) op was zijn we verhuisd naar een dansclub waar we ons heel goed vermaakten, totdat de politie binnen kwam om te zeggen dat de club moest sluiten. Waarschijnlijk hadden ze niet genoeg of geen smeergeld betaald om tot laat open te zijn. We zijn toen verhuisd naar een andere club waar we nog lekker even gefeest hadden. Daarna in de regen naar het hotel en lekker gaan slapen. Eenmaal wakker, backpack gepakt en uit gaan checken. We dachten even ons gratis ontbijt te gaan nuttigen maar dat feest ging niet door, we kregen niks. Ze vertelde ons dat we 10 minuten te laat waren maar dat was onzin, de eigenaar was een eikel en hij was gewoon boos dat we onze toer niet bij hem geboekt hadden. We zijn toen naar het toerbureau gegaan waar we onze trip geboekt hadden. We konden daar veilig onze backpacks stallen en aangezien we 's avonds pas vertrekken was dat wel belangrijk. Als ik na deze 4 dagen Sapa weer terug ben in Hanoi zou ik hier nog 5 dagen moeten blijven. Aangezien dit niet de plek is om je 5 dagen goed te vermaken en aangezien ik Halong Bay ook heel graag wilde zien besloot ik die trip ook meteen te boeken. Jeff gaat met me mee. Het past precies in het schema, na Sapa komen we 's morgens om 05:00 in Hanoi terug en om 08:00 gaat de bus naar Halong Bay. De trip, 2 nachten 3 dagen incl eten en bootticket kost 66 dollar, wat echt goedkoop is want we spraken mensen die RUIM het dubbele betaalden. Ik ben op dit moment zo blij, ik ga gewoon alles zien wat ik van Vietnam wilde zien en dat viel niet mee in een maand. Robert en Anna komen er niet uit wat ze willen, en na veel nadenken en discussiëren besloten ze precies hetzelfde te doen als Jeff en ik, gezellig!! Verder hebben we deze dag wat rondgewandeld, geinternet, gegeten en gewacht tot de bus ons op kwam halen. Om 18:15 arriveerde een minibusje die ons naar de grote sleepingbus zou brengen. In een paar minuten waren we bij de bushalte. Daar nog een broodje gegeten en na een half uur kwam de bus eraan. De 12 uur durende reis was goed verlopen, je hebt je eigen bedstoel wat redelijk comfortabel is. Maar de weg ging door de bergen dus er waren veel bochten waardoor je telkens bijna uit bed valt, ik kan mijn benen nog niet misschien strekken waardoor je niet heel de nacht kan slapen...maar het reist best fijn en het schilt een hotelovernachting dus ik mag niet klagen. 'S morgens om 07:00 gearriveerd in Sapa, de grote bus uitgestapt. Pfff het is hier zooooo koud en je ziet hier geen hand voor ogen, zo mistig. Er stond een klein busje klaar die ons naar het hotel bracht. Een heel net hotel, we kregen een mooie grote kamer en we konden direct aanschuiven voor het ontbijtbuffet...het was genieten. Nasi, noodles, soepen, eieren, broodjes, pannenkoeken koffie enz. Nadat we echt bomvol zaten was het tijd om onze gids te ontmoeten. Waar ik een man verwachtte was het een vrouw. Een heel lief klein vrouwtje, gekleed in originele Hamong klederdracht. Ze spreekt supergoed Engels en ze verelde ons dat er in Sapa 6 verschillende bergstammen leven. Ze dragen hun eigen kledij en ze spreken allemaal hun eigen taal. Nadat ze ons de nodige info gegeven had zijn we aan onze eerste trektocht begonnen. Inclusief de gids zijn we met 6 personen. Ja, eigelijk met 8. Er zitten ook nog 2 Franse bij ons in de groep maar aangezien 1 van de 2 zijn voet gekneusd heeft doen die 2 alles op de motor, dus ik tel ze maar niet mee. Als eerste gingen we het bergdorpje Cat-Cat bezoeken, een 3 kilometer lange afdaling. Waar we normaal een spectaculair uitzicht gehad zouden hebben zien we nu helemaal niks. Het is zo ongelooflijk mistig. We balen allemaal enorm, want dit is waarvoor je naar Sapa gaat. Maargoed we lopen de gids gewoon achterna en we zien wel. Eenmaal aangekomen in het dorpje wat rondgelopen. De mensen hier zijn vriendelijk maar ze willen de toerist maar al te graag iets verkopen, wat soms een beetje ongemakkelijk is. Ze verkopen hier handgemaakte limestone beeldjes, handgemaakte tassen portemonnees, sjalen mutsen enz. Nadat we hier wat rondgekeken hadden zijn we verder de berg afgedaald. Onderweg kwamen we een paar jonge meiden tegen, die een grote mand met stenen op hun rug de berg op sjouwden. Onze gids vertelde dat ze de stenen nodig hadden voor het huis te verbouwen. Ze hadden het echt veelte zwaar wat wel heel zielig was om te zien. Fijn, gaan je ouders hun huis verbouwen mogen de kinderen al het zware werk doen. Tja, ik zag de bui ook al hangen.
Na nog even de berg afgedaald te hebben kwamen we aan bij een hele mooie waterval. We zitten nu wat lager tussen de bergen en de mist is hier grotendeels verdwenen. Af en toe worden we getrakteerd op een klein stukje uitzicht, yeah. Ook bekeken we hier een show van lokale dans, het was echt super leuk om te zien. Heel kleurrijk, leuke muziek en mooie verschillende dansen. Hierna zijn we weer gaan hiken, terug naar het hotel. Eenmaal daar aangekomen het restaurant binnen gelopen en aangeschoven voor onze lunch. We kregen een 4 gangen menu en we hadden keuze uit 16 verschillende menu's. Het eten was heerlijk. Verder hadden we deze dag vrij voor onszelf. Eerst even gedoucht en daarna zijn we met zijn 4e het centrum van Sapa gaan ontdekken. We bezochten het lokale christelijke kerkje en daarna een lokaal marktje. Het is hier ijskoud en supermistig, wat het lopen door een dorpje zeer bijzonder maakt, zeker als je bedenkt dat je in Azië bent. Rond 17:00 besloten Robert en Anna terug naar het hotel te gaan, Jeff en ik besloten een massagesalon binnen te gaan voor een Vietnamese oliemassage. Ik kan je zeggen dat het heerlijk was, best stevig maar totaal niet pijnlijk. Tot nu toe heb ik in elk land een traditionele massage gedaan en dat bevalt me goed, op de Khmer massage na die was wat te heftig. Hierna zijn we terug naar het hotel gegaan voor het diner, wederom een overheerlijk 4-gangen menu. Nadat we hier even lekker gezeten hadden zijn we de kou ingegaan. We vonden een kroegje waar we wat hebben zitten poolen. Helaas was dit in de kelder, zonder verwarming en was dit dus niet echt de ideale plek om te zijn. We zijn toen gegaan, we vonden een barretje met een open haard waar we nog lekker even warm gezeten hebben. Daarna teruggelopen naar het hotel en onze warme kamer opgezocht. Mooi niet dus, verwarming kennen ze hier niet en het was dus ijs en ijskoud. Lekker onder de dikke dekens gekropen en toch heerlijk geslapen. 'S morgens onze backpack gepakt en onze rugzak met daarin de spullen voor de komende nacht. De backpack laten we in het hotel, daarna gaan we trekken en slapen we ergens in een homestay tussen de rijstvelden. Nog even aangeschoven bij het buffet en om 9 uur begonnen aan onze trektocht. Ook een jongen, Thomas uit Zwitserland mengde zich bij onze groep. Na even wandelen kwamen we erachter dat de mist veel minder was dan de dag ervoor en we zagen waarvoor we naar Sapa kwamen. Een gigantisch gebied, vol met hoge bergen en ontelbare kilometers rijstvelden. Het is prachtig en het was nog 3 x zo mooi als normaal aangezien we niet verwacht hadden de omgeving nog te zien. De trektocht was totaal niet zwaar maar het was prachtig. We kwamen door diverse kleine bergdorpjes en zagen verschillende bergstammen. Het uitzicht is keer op keer fenomenaal en je wil het liefst foto's blijven maken. Nadat we 's middags bij een Hamong restaurantje wat gegeten hadden moesten we nog een paar kilometer hiken waarna we bij onze homestay aankwamen. Het is koud en regenachtig maar dat mag de pret niet drukken, we hebben een mooi uitzicht, een gezellig groepje en dat maakt alles goed. Eenmaal bij onze slaapplek gearriveerd kennis gemaakt met de vrouw des huizes. Een lief oud vrouwtje, maar verder spreekt ze zo goed als geen woord Engels. We dropten onze spullen op een matrasje, dronken gezellig thee en we zijn daarna naar de rivier gelopen. Hier klommen we over de grote stenen die er lagen en genoten we van de schitterende natuur. Hierna zijn we naar een restaurantje gegaan waar ze warme Nederlandse chocolade melk serveerden en Gluhwein. Wat Nederlandse chocolademelk inhield wisten we allemaal niet maarja. Tot onze verbazing hadden ze hier, in the middle of nowhere toegang tot internet, hij was nog snel ook en ik kon dus mooi ff mijn foto's doorsturen. Om 17:00 moesten we terug bij de homestay zijn want dan kregen we Vietnamese frietjes, om de ergste honger te stillen. Hier hebben ze geen mayonaise maar ze persen er gewoon 25 tenen knoflook over uit, wat nog lekker was ook. Hierna speelden we met zijn 6en het kaartspelletje Shithead, waarmee we veel plezier hadden. Om 18:30 gingen we dineren. Onze gids en de vrouw des huizes hadden flink gewerkt. 2 tafels werden bij elkaar gezet en die kwamen echt helemaal vol te staan met eten, rijst/kip/bief/tofu, alle soorten groente en 2 gigantische stapels met huisgemaakte Vietnamese loempia's. Man o man wat hadden we allemaal veelste veel gegeten..het was ook veelste lekker. Hierna kwam de vrouw des huizes aan met een fles water, ofja die fles zat bomvol met rijstwijn. Aangezien ze voor zichzelf en voor ons inschonk konden we er niet onderuit. Nadat de tafel afgeruimd was hebben we weer lekker zitten kaarten. Het huisvrouwtje ging portemonnees of tasjes maken ofzoiets. Op een gegeven moment (eigelijk al heel de tijd) konden we de kou (5 graden, of minder) echt niet meer aan en er werden de zwaarste en dikste dekens van stal gehaald die ik ooit had gezien. We hielden het toen weer een tijdje vol en om 22:00 besloten we te gaan slapen. Verbazingwekkend genoeg heb ik heerlijk geslapen, zelfs niet eens een beetje koud gehad. Wel heeft het al sinds gisteravond veel geregend en regent het nog steeds. Rond 08:00 opgestaan en om 08:30 kregen we koffie en thee. Toen duurde het niet lang meer en werd er een gigantische stapel met pannenkoeken, bananen en honing voor een neus gezet. Toen we ons buikje rond hadden namen we afscheid van de homestay familie. De gids vroeg ons of we de moeilijke, modderige slipperige weg wilden nemen of de makkelijke weg. 1 meid uit onze groep wilde niet verder trekken en besloot de makkelijke weg terug te lopen. Wij 5en besloten voor het avontuur te gaan. In de regen, over hele smalle modderige spekgladde zandweggetjes met een afgrond waar je echt niet in wilt glijden. Het was echt superkicken, dit gedeelte was niet voor mietjes. We trokken door een bamboo-bos en beklommen de 2.2 kilometer hoge berg, we kwamen uit bij een waterval die diep naar beneden stortte. We hadden uitzicht over het geweldige, adembenemende landschap van Sapa. We waren nu op het hoogste punt wat we gingen bezoeken en we moesten dus aan de afdaling beginnen. Dit was wederom niet makkelijk maar daardoor des te leuker. Veel geglibber, een x aantal momenten dat je je hart vasthoud maar o zo gaaf. Er was een moment dat we 4 meter moesten afdalen maar we konden geen grip krijgen. Ik ben als het ware, of helemaal dat stuk naar beneden geskied maar dan zonder ski's. Ik was zo in de wolken dat ik niet gevallen was dat ik helaas gemist had hoe de rest dat stuk afdaalde. Nadat we aan de voet van deze berg gearriveerd waren konden we de gigantische waterval van beneden bekijken. Dit was zo mooi! Hierna verder getrokken, we waren alweer best ver weg maar als je omkeek naar de waterval, zag je een zandweg langs de waterval naar beneden gaan en die hadden wij afgelegd. Zo vet! Na een klein half uurtje verder getrokken te hebben kwamen we weer aan op de verharde weg. Ergens geluncht waarna we door een busje werden opgehaald die ons terug naar het hotel bracht. Daar even wat warme kleren aangetrokken, wat gecomputerd en daarna weer een heerlijk 4 gangen menu gehad. Om 16:45 werden we opgehaald door een minibusje die ons naar de grote sleepingbus bracht voor de nachtreis naar Hanoi. De busrit was koud maar hij verliep ditmaal zonder problemen. Om 05:05 arriveerden we in Hanoi, daar moesten we 3 en half uur wachten tot een andere bus ons op kwam halen om ons naar Halong Bay te brengen. Ondertussen een lekkere noodlessoep gegeten en wat drank gehaald voor de bootreis, volgens de verhalen is de prijs daar namelijk behoorlijk over de kop gegaan. Om 08:30 werden we opgehaald door een te vol minibusje. Hier maakte we kennis met de rest van de groep en met de gids, een hele grappige vrolijke jonge gast. De 3 uur durende reis naar Halong Bay was niet comfortabel maar verliep verder soepel. Wel hadden we het zwaar, aangezien we al een flinke reis achter de rug hadden. Eenmaal in Halong Bay gearriveerd, onze ticket ingeleverd en in ruil daarvan kregen we onze bootticket. Het ging allemaal vlot en al snel gingen we aan boord van de Sunrise, onze boot. De boot was ongeveer geschikt voor 20 personen, de kamers zijn netjes en we hebben een mooi groot dakterras. Terwijl we weg vaarden uit de haven kregen we onze lunch. Goed geregeld en genoeg voor iedereen. Al snel bevonden we ons tussen de beroemde rotsen van Halong Bay. Overal om je heen waren mooie rotsen, grote en kleine, dikke en dunne en in de raarste vormen. Het is een heel bijzonder plaatje. Na een tijdje gevaren te hebben legden we aan bij een vlot waar we gingen kajakken. Ik deelde mijn kajak met Jeff. Als je 3 dollar betaalde mocht je de grot binnen varen maar daar hadden we geen behoefte aan. We besloten gewoon lekker tussen de rotsen te kajakken. In het midden van het stuk zee waar we ons bevinden ligt een kleine rots met een mooie vorm. Het water staat laag en er zijn 2 openingen onder de rots. Ik stelde voor om daarheen te peddelen om er onderdoor te varen. Jeff durfde niet omdat het redelijk ver weg was en omdat er af en toe een boot voorbij komt varen. Gelukkig kon ik hem overhalen en we vaarden erheen. Eerst door een redelijk ruime opening en daarna door de hele smalle. We raakten de rots aan en we zagen dat hij helemaal bedekt is met kleine schelpjes. Het gaf een super gevoel dat we dit gedaan hadden en voldaan kajakten we terug naar onze boot. Nadat iedereen hier terug was vertrokken we weer. Even droge kleren aangedaan en we waren er weer klaar voor. We gingen met heel de groep op het dakterras zitten en genoten van de geweldig mooie omgeving, schitterend! Wel waaide het best hard en was het koud, 2 jassen en al het warms wat ik bij me had wilde niet helpen en uiteindelijk zijn we maar binnen gaan zitten. Toen kwam Jeff erachter dat de rots, waar wij 2en onderdoor zijn gevaren op het 200.000 Dong biljet staat. Echt supergaaf!! De rest jaloers :-) Na nog een tijdje gevaren te hebben werd het anker uitgegooid en waren we op de plek waar we gingen overnachten. Eerst lekker gedineerd en daarna werd de Vietname champagne ontkurkt. De bemanning van het schip wilde er een feestje van maken maar ik denk, omdat ze belachelijke prijzen vroegen dat het feest niet van de grond kwam. We hebben toen lekker heel de avond rustig zitten kaarten, muziekje erbij en het was supergezellig! Rond een uur of 22:30 gingen we naar onze hut om te slapen. Helaas bevond mijn kamer zich langs de afvoer van de wc, wat behoorlijk "shit" was, gelukkig vielen we al snel in slaap en rook ik het pas 's morgens weer. Onze backpacks ingepakt en bij het ontbijt aangeschoven. Wat me verbaasde was dat de koffie gratis was, dus daar goed gebruik van gemaakt. Verder was dit het slechtste ontbijt wat ik ooit gegeten heb. Even later verlieten we het schip, er stond een minibusje te wachten en die bracht ons naar Cat Ba National Park. Het regende behoorlijk maar gelukkig had ik een poncho bij. Het park was schitterend, vele verschillende soorten bomen en veel groenigheid. We klommen naar de top van de berg en we werden getrakteerd op een fenomenaal uitzicht. Ook stond er op de top van de berg een gammele roestige uitkijktoren vanwaar je nog een beter uitzicht zou hebben. Helaas hing er een bordje bij dat het verboden was om deze te beklimmen aangezien het te gevaarlijk zou zijn. Onze gids, prettig gestoorde gast vond dat onzin en hij stuurde ons met maximaal 2 personen tegelijk naar boven om een kijkje te nemen. Wow, sprakeloos. Nadat we een tijdje op de top van het uitzicht hadden genoten zijn we de berg weer afgedaald richting de bus. Die bus bracht ons naar een hotel in het centrum van Cat Ba. Een mooi hotelletje. We kregen een mooie ruime 3 persoonskamer. Ik deel mijn kamer met Jeff uit Canada en Gal uit Israel. Bij dit hotel hebben we met zijn alle overheerlijk geluncht. Hierna even een heerlijke warme douche gehad waarna we Cat Ba zijn gaan verkennen. Een mooi vissersplaatsje. We hebben nog ergens lekker koffie gedronken en daarna hadden we de dichtstbijzijnde berg beklommen vanwaar je geweldig uitzicht hebt over de baai. Het was wederom regenachtig en de wind was ijskoud. Het is verschrikkelijk maar het geweldige uitzicht maakt het keer op keer goed. Hierna zijn we lekker op bed even gaan chillen. Ikzelf, en de andere waarschijnlijk ook hebben echt een zware maand achter de rug. Om 18:30 zijn we aangeschoven voor het avondeten. Ze zetten hier allemaal schalen met eten op tafel en dat deel je dan met de mensen aan je tafel. Gezellig, veel en erg goed. Onze groep bestaat uit 7 personen, 3 Nederlanders, 1 Canadees, 1 Israëliër, 1 Colombiaan en een behoorlijk oude Spaanse man. Na het avondeten zijn we met zijn alle naar de rosebar gegaan. Goedkoop bier en supergezellig. Nog gezellig gebiljart en gedanst. Die oude Spaanse kerel laat zijn eigen niet kennen, wat hilarisch momenten opleverde. Rond een uur of 03:00 zijn we terug gelopen naar het hotel. Eenmaal bij onze kamer aangekomen wilde Gal de deur openmaken, helaas brak de sleutel en konden we er niet in. Het personeel erbij geroepen en na een goed half uurtje konden we eindelijk te bed. 'S morgensvroeg om 06:40 ging de wekker al weer, wonder boven wonder hadden we allemaal geen kater. Wel waren we nog behoorlijk zat haha. Maargoed, spulletjes gepakt en naar beneden gegaan waar we ontbeten hadden. Echt een beroerd ontbijt, 1 pistoletje met een klontje boter erlangs en een kwakkie jam. Bah! Een half uurtje later kwam de bus eraan die ons naar de boot bracht. Eenmaal op de boot hebben we even lekker zitten kaarten. Maar het weer vandaag is goed, helder en zonnig. We besloten met zijn alle lekker op het dakterras te zitten om van de geweldige omgeving en van de zon te gaan genieten. Het is hier schitterend. Na een paar uurtjes varen arriveerden we in de haven van Halong City. Hier kregen we met zijn alle nog een goede lunch. Nog wat blikjes Vietnamese black koffie gehaald, die zijn zooooo lekker! Hierna kwam de bus ons ophalen om ons terug naar Hanoi zou brengen. De busreis verliep soepel. Nouja die Spanjaard werd ziekte en kotste alles uit, wat een kerel... Ik moet zeggen dat we allemaal behoorlijk gaar waren, teveel gedronken en echt maar heel even geslapen. Maar ik ga nu 3 dagen naar Hanoi. Het is een grote stad maar er is zo goed als niks te doen. Lekker 3 dagen rust en dan vlieg ik naar Thailand. Rond 17:00 werden we netjes gedropt bij het Backpackers Hostel 2. De kamer kost hier €3,75, inclusief ontbijt en gratis koffie en thee. Ook kunnen we elke dag tussen 19:30 en 20:30 onbeperkt gratis bier drinken, dat was nu net waar ik op zat te wachten....niet dus.

• 18 December 2013 - 15:20

Nellie Verhagen:

Zo Stefan pittig reisje Vietnam hoe vindt je het land wij zelf vonden het leuk. We genieten van je reis verslag , We zijn benieuwd naar het vervolg. groetjes Nellie

• 20 December 2013 - 00:54

Laura:

Hee Stefan,

Leuk om je verhaal te lezen! Ik ken je helemaal niet, maar ik ga binnenkort ook naar Vietnam toe.
    Ik vroeg me af waar je de tours naar Sapa en Halong bay hebt geboekt.

Groeten Laura

• 20 December 2013 - 12:24

Stefan Van Hoof:

Hey Laura! Leuk dat je mijn verhaal gelezen hebt haha :-) ik heb mijn toers geboekt in Hanoi bij Gecko, is een restaurant...er zitten er meerdere en ze bieden dezelfse trips aan. Helemaal te vertrouwen, alles goed geregeld! De 2 ontbijten in Halong Bay waren waardeloos, de rest van alle maaltijden waren helemaal super!