Mui Ne - Dalat - Nha Trang - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu Mui Ne - Dalat - Nha Trang - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Stefan Hoof - WaarBenJij.nu

Mui Ne - Dalat - Nha Trang

Door: Stefan van Hoof

Blijf op de hoogte en volg Stefan

02 December 2013 | Vietnam, Hoi An

Onderweg naar Mui Ne, een kustplaatsje in het zuidoosten van Vietnam. De busreis verliep zeer soepel. We reisden met een sleeperbus zoals ik in mijn vorige verslag vertelde. Mijn bedstoel was kapot, ik kon alleen maar liggen. Maar door provisorisch een tas achter mijn rugleuning te zetten was dit probleem ook opgelost. Ik ben nog even verhaal gaan halen omdat een vrouwtje van de busmaatschappij tegen me zei dat ik wat geld terug zou krijgen maar helaas, dat mocht niet baten. Ik heb hier verder ook niet moeilijk over gedaan want zo heel erg was het uiteindelijk niet. Maargoed..we vertrokken vanuit de grote stad en aangezien we naar de zee gingen veranderde de omgeving. Het werd groener en een beetje bergachtig. Om ons heen waren aan beide kanten Aloe Vera plantages..wat ook bijzonder en mooi is om te zien. Op een gegeven moment zien we de zee...spannend! We passeerden een supermooi vissersdorpje en na even arriveerden we in het centrum van Mui Ne. Uitgestapt en te voet een guesthouse gezocht. Waar we eigelijk heen wilden zat volgeboekt dus weer verder gelopen. Uiteindelijk vonden we een hele mooie genaamd Strawberry. Het koste 120000 Dong (€5,-) pp, een 2 persoonskamer met airco badkamer en superschoon incl ontbijt. Nadat we onze spulletjes gedropt hadden hebben we vrijwel meteen het strand bezocht. Lekker gezwommen en lekker in de golven gespeeld. De zee is redelijk wild deze dag, en waarschijnlijk wel vaker aangezien deze plaats veel bezocht word voor te kitesurfen. Na een tijdje zijn we naar een reisbureau gelopen om te checken wat er hier allemaal te doen is. We hadden al over de zandduinen gehoord, die geweldig bleken te zijn. 1 bedrijfje bood ons een mooie trip aan voor een goede prijs, voor €5,50 pp (we zijn nog steeds met zijn 4en) kregen we een privejeep met chauffeur en die bracht ons naar 4 verschillende plekken toe. De gele en rode zandduinen, een stop bij een vissersdorpje en een bezoek aan de Fairy Stream. Aangezien we niet wisten of het plaatsje waar we verblijven nu echt wat voor ons is (alleen maar resorts en veel Russen waar we overigens geen last van hadden) en aangezien we heel veel in Vietnam willen zien (en relatief weinig tijd) besloten we voor de volgende dag al de toer te boeken. Dan kunnen we de dag na de toer alweer verder reizen. Nadat we bij ons guesthouse het zout van ons afgespoeld hadden zijn we ook hier in het restaurant gaan eten. Ze eten hier overal veel verse seafood. Logisch natuurlijk. Als aperitief besloten we voor de schelpen, een soort mossel te gaan, klaargemaakt in Vietnamstyle. Als hoofdgerecht had ik PhoO, Vietnamese noodlesoep met beef (ja daar had ik toen zin in) De kwaliteit van het eten was hier super. Hierna zijn we het dorpje in de avond gaan verkennen. Pff...er hangt hier gewoon geen leuke sfeer, t is niet echt gezellig. Het is gewoon 1 kilometerslange straat met bijna alleen maar dure resorts. We hebben nog ff bij een barretje gezeten, wat de place to be zou zijn. We hebben onszelf hier goed vermaakt door lekker te dansen maar ook hier was het niet alles. Daarna teruggewandeld naar onze kamer en heerlijk geslapen, zelfs uitgeslapen een keer. Nadat we 's morgens ons lekker gratis ontbijt genuttigd hadden zijn we de ticket naar Dalat voor de volgende dag gaan boeken en zijn we nog even naar de zee gegaan, lekker gezwommen en een banana-lassie shake gehaald, dat is met yoghurt...goeie shit :-) 's middags gelunced en om 14:00 kwam de jeep aangereden voor onze toer. Ingestapt en vertrokken, lekker uitwaaien! Na een stukje rijden kwamen we aan bij de Fairy Stream, supermooi. Het is een ondiep stroompje waar je doorheen wandelt. Links van je is een best stijle rotswand met oranje/rood en wit gesteente en rechts van je zijn allemaal palmbomen en groenigheid. Onderweg boden ze een ritje op een struisvogel aan, nu vonden Robert en ik dat wel een zeer grappige ervaring en besloten ervoor te gaan. Naar de wei gelopen en daar kwam het beest al aan, so wat een joekel haha. We gingen al achteruit want dat ding zou eens in je gezicht pikken! Ik was als eerste aan de beurt, de ladder op geklommen en ik moest op het beest gaan zitten. Ik vond het eigelijk wel heel zielig maargoed, ik wilde het ervaren. Nadat ik er opzat liep hij aan. Hahaha wat is dit bijzonder, het is zo gammel dat je er bijna vanaf valt. Mijn voeten moest ik aan zijn benen vastklemmen. Je kijkt tegen de achterkant van zijn hoofd aan maar als dat beest rechtvooruit kijkt zie je allebei zijn ogen nog...echt heel apart. Verder was hij heel zacht. Na mijn ronde was ik blij dat ik eraf kon, maar wat was dit een grappig iets om mee te maken. Nadat Robert zijn ronde gereden had zijn we verder door de Fairy Stream gelopen, zo mooi het is echt sprookjesachtig, lekker met je voetjes door het lauwwarme water.. Heerlijk. Uiteindelijk bracht deze stroom ons tot een waterval, wat een schitterend plaatje opleverde. Hierna heel de stroom teruggelopen richting onze jeep waarna we onze toer vervolgden. Na echt 5 minuten rijden stopt hij weer. Rechts van ons de zee met daarop 100-en vissersbootjes, een geweldig gezicht om te zien. We liepen naar het strand waar echt miljoenen schelpen lagen. In alle kleuren en alle maten, dat had ik nog nooit van mijn leven gezien en het was dan ook erg leuk om de mooiste schelpen te zoeken. Na zo'n 15 minuten spelen zijn we weer verder gegaan, op weg naar de zandduinen. Na een behoorlijk stuk rijden passeerden we de rode zandduinen, we stopten hier niet omdat we deze gaan bezoeken om de zonsondergang te kijken. We reden door naar de gele. Na een 40 minuten rijden daar gearriveerd. Soooo wat mooi en wat bijzonder. Gewoon een soort woestijn. Je kon hier quads en sleetjes huren. Wij besloten dit niet te doen en lekker rond te wandelen, wat best zwaar was. We zochten een hoge stijle duin op en besloten hier telkens vanaf te springen, net zo lang totdat we mooie foto's hadden. Het kostte behoorlijk wat energie maar het resultaat mocht er zijn, al zeg ik het zelf. Nadat we ons heerlijk uitgeleefd hadden zijn we terug naar de jeep gegaan. Na dezelfde weg teruggereden te hebben (langs de zee met geweldig uitzicht) arriveerden we bij de rode zandduinen. Een beetje hetzelfde als de gele alleen wat kleiner en dan natuurlijk rood van kleur. Wel heel bijzonder aangezien het vrij dicht bij elkaar is. De zon was al onder aan het gaan dus we besloten vaart te maken naar de hoogste duin. Dat was zo zwaar maar we kwamen net voor zonsondergang boven, helaas....er hangt een hele lage bewolking en de zonsondergang, op wat mooie kleuren na viel erg tegen. Balen maargoed, het was een geweldige dag! Hierna lekker vanaf de duinen naar beneden gerend richting de jeep, die ons terug naar het guesthouse bracht. Lekker al het zand van ons afgespoeld en even gechilld. Aangezien de kwaliteit van het eten bij ons guesthouse subliem is besloten we wederom hier te gaan eten. Ik bestelde een visbbq. Man o man dat was genieten, perfect gegaarde inktvis, een lekker stukje vis, 3 redelijk grote superlekkere garnalen en wat gegrilde ananas...met rijst natuurlijk. Incl een fles bier kostte me dit €3,65 ofzo...beetje prijzig maar het was het waard :-)
Verder hebben we deze avond nog wat rondgelopen en zijn we lekker op tijd te bed gegaan, de volgende morgen vroeg eruit want om 06:30 werden we al opgepikt om naar Dalat te gaan, een stad in de bergen van Vietnam.
Nadat we 's morgensvroeg lekker ontbeten hadden kwam de bus al vrij snel eraan. Hij zat bomvol maar gelukkig wist ik toch nog een eigen stoel te bemachtigen. Eenmaal onderweg...dit kan alleen in Azië...haalden hij nog meer mensen op en de bus zat zo ongelooflijk vol dat er door alle bagage en mensen gewoon geen plek meer was om van voor naar achter te komen in de bus. Maargoed we zijn ondertussen al het nodige gewend. Na een koffie en plaspauze weer verder gereden. De weg was slecht, alleen maar grote gaten en hobbels en de bus kon dus geen snelheid maken. Deze gaten en hobbels zorgden ervoor dat ik al snel weer naar de wc moest. Het werd erger en erger en ik zat hem echt te knijpen, het was onmogelijk om aan de buschauffeur te vragen of hij wilde stoppen (ik zit helemaal achterin en de bus zat zo vol....ik kon niet naar voren). Dit bleef wel een uur aan de gang en ik kan je zeggen dat ik het voort zwaar had. Godzijdank rijd de bus door een groot gat, KABAM, dat klonk niet goed. De bus stopte en de chauffeur stapte uit, waarna ik heel snel als een aap door de bus heen klom om ff snel uit te stappen. Pfff nadat ik verlost was ben ik weer terug naar mijn plekkie geklommen en de buschauffeur zat al klaar om aan te rijden. De bus heeft achter aan elke kant 2 wielen dus je kan dan nog wel even rijden en hij reed vervolgens naar de bandencentrale. Het wisselen was zo gebeurt en we hobbelden verder naar Dalat. Eenmaal daar gearriveerd dropten ze ons 3 minuten lopen van het centrum, ideaal. Het 2e guesthouse wat we zagen hebben we vrijwel direct geboekt, een supernette dubbelkamer voor €3,- pp. Het stadje ziet er vanaf het balkon geweldig uit, heel veel kleine huisjes in alle verschillende kleuren. Midden tussen de bergen. Dalat word het Parijs van Vietnam genoemd en ook wel de stad van de liefde. Het is hier wel enorm koud, lange broeken en jassen zijn niet overbodig hier. Dus nadat we ons lekker ingepakt hadden zijn we ergens gaan lunchen en hebben we heel de middag de stad per voet verkent. Lekker een lokale markt bezocht en een mooi kerkje. Ook probeerden ze ons een trip aan te smeren waarbij we alle hoogtepunten van Dalat in 1 dag zouden bezichtigen. Een trip met een minivan...alweer. Vaak is het wel het goedkoopste maar ik was nu van mening dat we makkelijk op eigen houtje een toer konden maken. We kwamen onderweg tandems tegen en na overleg besloten we dat we de dag erna geen toer boekten maar dat we per tandem de nodige dingen gingen bezoeken...lachen! We voelen ons goed hier, een rustig authentieke bergstadje, heerlijk. Het is wel regenachtig vandaag maar gelukkig valt het nog mee. Rond 17:00 zijn we terug naar het guesthouse gelopen waar we lekker hebben zitten chillen. Rond 19:00 zijn we op pad gegaan voor te dineren. Mijn lange broeken waren kapot en die had je echt nodig, gelukkig mocht ik er 1 van Robert aan en samen met een warme jas, sokken en dichte schoenen zouden wij niet dood vriezen deze avond. Eenmaal aangekomen bij het restaurantje een lekker rood wijntje besteld en een portie echte Vietnamese loempia's...als warming up. Deze streek produceert zijn eigen wijn, Dalat Wine, hij kost in het restaurant €3,75 per fles! Echt super lekker!!! Tijdens het wachten op de loempia's raakte ik in gesprek met een Easyrider, een supergoede groep aangeschreven motorrijders die je het echte Vietnam laten zien. Het zijn allemaal welgeleerde mensen die simpelweg geen baan aan konden komen. Ze hebben toen Easyriders opgestart. Ik had er een heel goed gevoel bij, ik had er al over gehoord van andere reizigers. Wel is dit ongelooflijk duur. Mijn volgende bestemming is Nha Thrang, en je zou ook via deze organisatie een 3 daagse toer kunnen doen die je daar naar toe brengt. Je leeft dan echt 3 dagen met de local en hij verteld je alles over Vietnam en hij laat je het echte leven zien. Het kostte 75 dollar per dag, wat in dit land een kapitaal is. Ik twijfelde omdat het zo duur was en ik heb uiteindelijk een bod gedaan van 150 dollar voor de 3daagse toer. Hij kwam me tegemoet met 180 dollar maar ik vind het simpelweg teveel. Mijn laatste bod was 55 dollar per dag, een totaal van 165 dollar maar hij kon er niet mee akkoord gaan, ik heb het maar laten varen. Achteraf baalde ik een beetje maar dat trok zo weg. Eigenlijk herinnerde hij me eraan dat ik graag het echte Vietnam wil zien, zoals bij elk land en dat ik maar eens op internet moet gaan zoeken waardoor me dat gaat lukken, i.p.v. alleen maar de hotspots te bezoeken. Hierna kwamen de loempia's die best lekker waren, maar het was een restaurantje en ik ben van mening dat je op een lokaal marktje DE ECHTE Vietnamese loempia kunt eten. Verder heb ik nog een bordje noodles gehad en hebben we met zijn 4en een lekker flesje wijn leeggedronken. Daarna zijn we rond gaan wandelen en heb ik op straat nog een echte Vietnamese garnalenpannenkoekje gehad, heel speciaal. 'S avonds is er hier niet veel te doen dus we zijn dan ook op tijd weer naar onze kamer gegaan. De volgende dag zijn we om 08:00 gaan ontbijten, een restaurantje op aanraden van een vrouwtje die bij ons guethouse werkt. Man o man wat was dit lekker... Hierna naar de tandems gelopen, samen met Robert een proefrondje gemaakt en besloten dat we dit niet gaan doen. Aangezien we in de bergen zitten was dit te zwaar en we besloten voor de mountainbike te gaan. Het duurde even voordat we ze gevonden hadden maar ook dat kwam goed. Voor minder dan €2,- voor een hele dag huurden we een goede mountainbike. We begonnen aan onze toer. Als eerste besloten we naar Crazy House te fietsen, niet helemaal wetend wat te verwachten. Na een paar flinke heuvels overwonnen te hebben arriveerden we daar. Van de buitenkant zag het er al bijzonder leuk uit. We kochten een ticket en gingen naar binnen, het was een soort huis die in de Efteling kon staan. De gekste vormen, gemaakte spinnenwebben, overal wandelpaadjes in de vorm van rotsen (het leken wel de Cu Chi tunnels) en trappen waarmee je over het huis kon lopen. Ook hadden ze in dit huis kamers waar je kon logeren, de kamers zagen er sprookjesachtig uit. Nadat we dit gezien hadden besloten we naar de welbekende Daltana waterfalls te fietsen. Dat was 5 km buiten de stad. De weg ernaar toe verliep soepel, af en toe een flink klimmetje maar vooral hele lange stijle afdalingen. Niet goed beseffende dat we nog terug moesten...of meer hoe zwaar het zou worden. Eerst kwamen we aan bij Dalat meer, waar we de nodige foto's genomen hebben en lekker hebben gelunched. Je waande je hier een beetje in Canada, allemaal hoge naaldbomen bij een groot meer...heel mooi. 1,5 km verder was het Daltana National Park. De weg erna toe was stijl...pff we zijn er niet voor getraind maar we flikten het. Naar binnen gegaan en tot onze verbazing zagen we dat de Vietnamese meenden dat ze er hier een soort pretpark van moesten maken. Een rodelbaan, een kabelbaan, boogschieten, souvenirsshops. Temidden van een natuurpark met watervallen had ik dit nog nooit gezien, heel bijzonder. De eerste waterval was prachtig, ook hierbij hadden de Vietnamese een groot beeld van een tijger neergezet die op een grote vogel jaagde. Maargoed, de volgende waterval was ook prachtig. Helaas kon je niet naar beneden wandelen om de waterval van beneden te zien. Het was nog erger, je kon met een hypermoderne lift (zo 1 uit een flat) naar beneden om daar de waterval te bekijken. Het zag er verschrikkelijk uit, zo midden in de natuur. Hoe krijg je het bedacht. Nadat we dit park bezocht hadden besloten we naar de bekende Pagoda te fietsen, eerst 5 km terug naar de stad en daarna een weg van 8 km die naar de Pagoda liep. De eerste 5 km waren te zwaar, oftewel niet te doen. We hebben telkens weer proberen te fietsen maar het lopen ging sneller. We waren dan ook de enigste fietsers hier en we kregen dan ook echt van IEDERE voorbijganger reacties. Ik ben echt geen mietje en ik heb alles gegeven (wij allemaal) maar dit was te zwaar. Eenmaal terug op de grote weg in de stad een gevoel van overwinning. Dit was een uitputtingsslag. Na 3 km verder gefietst te hebben zagen we een bordje Pagoda 1,5 km. Wij blij...een meevaller want het zou eigelijk 8 km zijn. Wel moesten we weer afdalen om er te komen. Wij afgedaald..de verkeerde Pagoda, een heel klein gebouwtje maar desalniettemin mooi om te bezoeken. Nadat we deze bezocht hadden zijn we weer de berg opgeklommen, wederom het grootste gedeelte gelopen en nadat we weer boven waren zijn we weer verder gefietst naar de grote Pagoda. Deze weg was nog net te doen met onze verzuurde benen. We kwamen op een T splitsing aan en besloten een groep schoolkinderen de weg te vragen. Ze vertelden ons dat we links moesten maar dat het onmogelijk was om dat per fiets te doen en aangezien we het al zo zwaar hadden durfden we er ook niet meer aan te beginnen. Ze vertelde ons ook dat er rechtsaf zich een Pagoda bevond, we besloten die te bezoeken. Wederom afdalen, en zo stijl...dat had ik nog nooit gezien. De dames stapten af haha. Ik zag een bord hangen met Weasel Coffee en vroeg of de rest meeging voor een kopje koffie. Dit is hele speciale koffie en iedereen had wel zin om dat te proberen, ervan uitgaande dat de prijs wel meeviel zijn we erheen gegaan. Daar gearriveerd kwam een heel lief vrouwtje naar ons toe en ze vertelde me dat 2 kopjes koffie €8,- kosten. Slik... Ook kregen we een gratis rondleiding over de Weaselfarm erbij. Na overleg wilden iedereen het proberen. Wezelkoffie is de speciaalste en op 1 na duurste koffie ter wereld en als je het wilt proberen moet je het hier doen. We kregen een rondleiding door hun eigen koffieplantage, allemaal struiken met koffiebesjes. De donkerrode zijn lekker zoet en we hebben ze geproefd. Binnenin zaten 3 koffiebonen. Hierna hebben we het verblijf van de wezels bezocht. Ruime schone hokken. De beesten eten rijst banaan en koffiefruit, ofja ze eten de koffiebonen eruit. Door het maagzuur van de beesten en door het eten wat ze krijgen krijgen de koffiebonen een hele speciale smaak. De bonen kunnen ze niet verteren en ze poepen de bonen in zijn geheel uit. Deze bonen worden verzameld en in de zon gedroogd, hierna worden ze gebrand waarna ze klaar zijn om koffie van te zetten. Het is een heel interessant proces en erg leuk om dit te mogen zien. De koffie hier op de boerderij in Vietnam, dus echt waar het gemaakt wordt kost €750,- of 1000 dollar per kilo, gisteravond keek ik op internet en daar werd de koffie aangeboden voor 3000 dollar per kilo. ( dus als iemand een kilo'tje wil :-)) De eigenaar van deze boerderij is een advocaat die in de grote stad woont. Hij begon 10 jaar geleden met dit gebeuren en dit jaar 2013 is hij doorgebroken en won een hele belangrijke prijs. Hij exporteert nu koffiebonen naar Korea en Frankrijk. Na de rondleiding en goede uitleg was het zover. We kochten met zijn 4en 1 pot koffie, die eigelijk voor 2 personen was bedoeld. Maar we wilden het gewoon proeven. De bonen werden voor onze neus gemalen en we kregen een heel speciaal koffiezetapparaat op tafel die door middel van een stoomproces de koffie bereidde. Nadat de koffie klaar was werd de koffie over 4 kopjes verdeeld, 4 kleine slokjes de man. Dit was genieten, je drinkt het als wijn, eerst ruiken en dan evenin je mond laten zitten waarna je hem doorslikt. De koffie is zo ongelooflijk zacht en vol van smaak. Het is echt perfecte koffie maar de smaak is moeilijk uit te leggen. De nasmaak is ook super lekker. Na dit bijzondere gebeuren besloten we dat dit een hele mooie afsluiting was voor onze eigen samengestelde toer. We zijn teruggefietst naar ons guesthouse, onderweg nog even een gigantische splinternieuwe supermarkt bezocht en wat gegeten. Nadat we onze welverdiende douche gehad hadden zijn we op pad gegaan voor te dineren. Wederom erg lekker. Hierna wilden we wat gaan biljarten maar op een veelste duur barretje na konden we niet veel vinden. Toen hebben we nog een fles wijn gekocht bij de supermarkt die we 1 deze dagen nog wel leeg gaan drinken. Ook verwende we onszelf met heerlijk Kaki fruit. Ja het was een geweldige dag en rond 22:00 besloten we om lekker te bed te gaan. De dag erna een beetje uitgeslapen en om 09:00 een overheerlijke noodlessoep gehad. Deze morgen hebben we rust en om 12:30 worden we opgehaald door een bus die ons naar Nha Trang gaat brengen. Het is ongeveer 4 uurtjes rijden. Het is aan de kust met blijkbaar mooie stranden en het is daar alweer heel erg heet. De bus kwam netjes op tijd en nadat de bus volgeduwd was vertrokken we uit Dalat. Na zo'n 15 minuten rijden waren we de stad uit en reden we over een weg die dwars door 1000-en bloementeeltkassen liep, wat een erg bijzonder plaatje opleverde. De weg naar Nha Trang was geweldig, aangezien we in de bergen zitten en aangezien de natuur hier prachtig is hadden we de hele tijd geweldig uitzicht. We zagen verschillende ongerepte watervallen...zo gaaf! Rond half 3 begon het mistig te worden, te waaien en te regenen. In 5 minuten tijd was het zicht nog minder dan 5 meter. De bus reed rustig verder. Op een gegeven moment stopte de bus voor een plaspauze, iedereen snelde de bus uit en je zag zowel de mannen als de vrouwen in de mist verdwijnen. Het waaide super hard, het regende en je zag geen hand voor ogen. Het was een kippenvelmomentje, voor mij in positieve zin. Ik en andere ook vonden het geweldig, wat een mooi reismoment...we zijn in Vietnam, in de bergen met hele zware weersomstandigheden en we krijgen een plaspauze...ja het is moeilijk uit te leggen maar het had wel wat...heel veel zelfs! Daarna vervolgde onze reis zich. Eenmaal uit het bergachtige gebied werd het weer snel beter. De weg was goed en de bus kon lekker doorrijden. Na een 4,5 uur durende reis arriveerden we in Nha Trang, een kustplaats in het zuidwesten van Vietnam. We zijn rond gaan wandelen voor een leuke fijne slaapplaats. Tot nu toe is het reizen in Vietnam erg fijn, de bus dropt je in het centrum, waardoor je vaak niet lang hoeft te zoeken naar een guesthouse. Helaas waren er nu flinke regenbuien tijdens het zoeken wat het wat minder aangenaam maakte maar na een tijdje hadden we er toch 1 gevonden. Diva guesthouse. Voor €3,75 pp een supermooie 2 persoonskamer. Met flatscreen, luxe badkamer 2 bedden koelkast, kunst aan de muur enz. Dit is de mooiste kamer die ik tot nu toe gehad heb! Ook de eigenaresse was zo'n lief vrouwtje, wat het verblijf nog leuker maakt. Nadat we hier ingecheckt hadden zijn we gaan dineren. Het is inmiddels al ongeveer 20:00. Wat rond gaan lopen en een leuk en best goedkoop tentje vlakbij de zee gevonden. Mijn bedoeling was om lekker seafood te gaan eten maar aangezien ze krokodil op de kaart hadden staan veranderde ik mijn plan. Krokodilribbetjes met wat groente en rijst kostte daar maar 55000 dong. Weten jullie hoeveel het is...het is een best lastige koers, 28000 Dong is €1,-. Maargoed het eten... We besloten ook samen nog een fles rode Dalat wijn te bestellen, die is zo lekker en het kostte hier maar 80000 Dong. Het eten was heel lekker. Niet zo speciaal als het klinkt. Een beetje rubberachtige kip, maar toch mals. Maargoed ik heb krokodil gegeten en die stond nog op mijn lijstje. Nadat we betaald hadden zijn we gegaan en 10 minuten daarna kwamen we erachter dat we 80000 Dong teveel teruggekregen, we besloten daar lekker 8 halve liters Saigon bier voor te halen. Hierna zijn we op zoek gegaan naar een leuke bar en we kwamen terecht bij de Why Not Bar. Het was er niet heel druk, alleen maar wat dansende Russen. Het zit er vol mee aan de kust van Vietnam. Gelukkig hebben wij als toeristen er geen last van, of wij hebben er nog geen slechte ervaring mee. Aangezien we al behoorlijk gedronken hadden zijn we gewoon lekker met de Russen mee gaan dansen en na een tijdje stroomde heel de kroeg vol (gratis shotjes al night) het was 1 feest. Daarna te bed en de morgen erop werden we wakker...een kater. Nadat het even duurde voordat we uit bed waren zijn we wat gaan eten en daarna hadden we ons verwend met een verse 100% fruit smoothie...ik knapte daar echt van op. Hierna zijn we onze zwemspullen gaan halen en zijn we naar de zee gegaan. Mooi plekje op het strand gevonden. Wel waaide het heel hard en was de zee ongelooflijk wild, wat echt superhoge golven opleverde. Het was wel balen want de zee was nu zo gevaarlijk dat je er niet in mocht. Dus hebben we gewoon lekker 2 uur op het strand gelegen..alle 4 zo gaar van de dag ervoor..... Daarna zijn we samen ergens gaan eten. Ik heb daarna nog een of ander dier gegeten die in een hele grote schelp woont haha. Een soort kruising van een mossel en een slak. Klaargemaakt in Vietnam Style en ik kan je zeggen, deze delicatesse was superlekker. Daarna lekker ff gebiljart (ja het leven is zwaar) en toen bij het guesthouse lekker gaan chillen. Ook boekte Robert Anna en ik alvast een ticket voor de nachtbus naar Hoi An voor de volgende nacht. Hoi An blijkt een echte authentieke Vietnamese stad te zijn. Rond 19:00 zijn we gaan eten. Heerlijke inktvis gehad, die gevuld was met krab, varkensvlees en rijst. Een beetje duur, 98000 Dong maar de halve liters bier van 7000 Dong maakte het goed. En je moet jezelf ook toch ooit verwennen is het niet?! Hierna zijn we terug gegaan naar ons guesthouse, we hadden nog een fles wijn vanuit Dalat meegenomen en die moesten we nog soldaat maken. Een stok kaarten erbij en shithead gespeeld, een kaartspelletje wat echt elke backpacker kan. Hierna zijn we weer naar de Why Not Bar gegaan. We kwamen een paar oude bekende tegen en we hadden een mooi groepje bij elkaar. Bij binnenkomst in de bar kregen we een Jagerbomb en wederom gratis shotjes. De duitsers gaven ons bier (en zo moet het) en nadat ik 2 uur in de kroeg had gezeten had ik nog geen cent uitgegeven, rond middernacht besloten we 150 meter verder naar het Ha Van hotel te gaan. Hier zou op de 5e verdieping bij de rooftopbar een groot feest aan de gang zijn, waar we al 4 dagen naar uitkeken. Eenmaal boven bleek het feest geflopt en was er maar een man of 10, die lui in de kussens lagen. Wij weer terug naar de Why Not Bar waar we bij aankomst weer gratis shotjes dronken en ook een bon kregen voor een gratis fles bier. Ze bleven met drank aan het gooien en we waren er elke keer weer verbaasd over. Op een gegeven moment kocht ik mijn 1e biertje en als je voor 01:00 bier haalde waren ze voor het halve geld. Dus net voor 1 uur had ik er nog 1 bij gehaald waarbij ik bij de bar met een Russische jongen aan de praat raakt, die vent was zo aso tegen het personeel...ongelooflijk. Maargoed de avond was gezellig en 1 groot feest en zelfs kregen we drank van een Rus, en nog een dure ook nog haha :-) maar al met al was het een supergezellige en goedkope avond :-)! Rond 04:30 zijn we te bed gegaan en de volgende morgen (vandaag) werden we rond 10:00 zonder kater wakker. We besloten met zijn 4en een fiets te huren en de stad te gaan verkennen. We reden lekker langs het strand af, geweldig uitzicht de hele tijd...zo gaaf. Daarna hebben we een hele oude Hindoeïstische tempel bezocht, zeer bijzonder om te zien. Hierna zijn we naar een lokaal marktje gegaan waar ik heerlijk heb gegeten. Verder hebben we rondgefietst dwars door het niet toeristische gedeelte, wat deze dag geweldig maakte. Het is zo gaaf om het ongerepte leven van die mensen te zien. Ik vind de mensen vrijwel allemaal aardig, al willen de meeste wel geld aan je verdienen op 1 of andere manier. Hierna zijn we naar de Pagoda gegaan. Een schitterende complex, met een hele grote liggende Buddha en als je verder de berg opging was er nog een gigantische zittende Buddha, die diende als tempel en we konden hem dus ook van binnen bekijken. Zoiets had ik nog niet eerder gezien en dat was dan ook supergaaf. Daarna zijn we terug gegaan naar ons guesthouse en hebben we nog lekker zitten eten. Om 18:45 arriveerde onze bus. Ingestapt enja...onze reis van zo'n 12 uur naar Hoi An is begonnen!

  • 02 December 2013 - 20:19

    Wendy:

    wat is het toch weer heerlijk lezen!!!
    die sea food en wijn spreekt mij wel aan :)
    wij gaan ook back to basic eerste kerstdag; overnachten in the jungle
    bij centerpacs heijerbosch. ha ha ha een beetje het gevoel ervaren.

    gr wendy en de mannen

  • 03 December 2013 - 16:12

    Marie-José:

    Ha vakantieganger ! Zo te lezen heb je het wel zwaar .... Het leven van een backpacker gaat niet over rozen !!!!
    Ik krijg BIJNA medelijden haha.
    "Was weer mooi om te lezen , het word een mooi boek.
    Ben benieuwd naar het vervolg ..... spannend !!!
    Geniet ervan .... Lfs XXX mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Reisverslag over de reis van Thailand tot...

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 875
Totaal aantal bezoekers 32302

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste backpackreis

Landen bezocht: